Flera språk i undervisningen ger nyanlända bättre kunskaper i svenska

En ny studie visar att nyanlända barn som får fortsätta använda sina språk i skolan klarar kunskapskraven bättre i alla ämnen – även i svenska.

I svensk skola brukar nyanlända först få lära sig svenska, för att sedan lära sig ämneskunskaper. Tre forskare vid Malmö universitet har undersökt om flerspråkighet kan vara en resurs i skolan. 

– Det finns en gammal uppfattning i Sverige om att man först måste lära sig svenska. Men det tar i snitt fem år att bli så bra på svenska att en elev kan tillgodogöra sig ämnena på sitt nya språk. Under den tiden riskerar de att stanna i sin kunskapsutveckling och i hela sin språkutveckling, säger Anders Jakobsson, professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö universitet, till Altinget. 

Metoden som används i studien kallas transspråkande och går ut på att elever får använda alla sina språk i undervisningen. Hemspråket varvas med den svenska de lärt sig, samt andra eventuella språk som eleven behärskar.

Login