Forskare: Segregation ett större problem än lärarbristen

Social segregation påverkar elevers resultat mer än bristen på utbildade och erfarna lärare, visar en ny studie från Göteborgs universitet. Enligt Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo är skolornas åtgärder inte tillräckligt kraftfulla. ”Det blir inte tillräckligt”, säger hon till Altinget. 

Den ojämlika fördelningen av behöriga lärare ses ofta som den främsta orsaken till skillnader i elevers studieresultat. Men enligt en ny studie från Göteborgs universitet som tittat på 46 länder är det inte den viktigaste anledningen, rapporterar Forskning.se.

– Det räcker inte att attrahera de mest kvalificerade lärarna. Politikerna måste också ta itu med social segregation, säger forskaren Leah Glassow vid Göteborgs universitet till Forskning.se. 

Studien visar att medan den socioekonomiska skolsegregationen ökar internationellt, så ökar inte fördelningen av behöriga lärare i samma takt. 

Login