Fridolin: Två paradoxer talar för mer fortbildning för rektorn

STYRNING. Rektorer har formella möjligheter att lägga mer tid på det pedagogiska ledarskapet. Men det sker inte. Därför krävs mer utbildning enligt det utredningsförslag som kom i våras, menar Gustav Fridolin.

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) går vidare med förslaget om att rektorer och andra nyckelpersoner för skolans ledning ska få får mer utbildning, det framkom under en interpellationsdebatt tidigare i veckan.  

Olof Johanssons utredning om rektorernas arbetssituation (Rektorn och styrkedjan, SOU 2015:22) menar att många av rektorernas problem beror på svaga länkar i den så kallade styrkedjan, alltså staten – huvudmannen – huvudmannens förvaltning – rektorerna – lärarna. För att stärka kedjan behöver kunskaperna öka om rektorns situation.

Fridolin påtalade att två paradoxer råder för rektorn. Den första är att rektorn har möjlighet, enligt skollagen, att delegera alla uppgifter utom det pedagogiska ledarskapet.

Login