Huvudmännens okunskap leder till läromedelsbrist

TILLGÄNGLIGHET. Det råder brist på läromedel för elever med funktionsnedsättningar, vilket delvis orsakas av huvudmännens kunskapsluckor, anser Jonny Fjellner, chef på SPSM:s läromedelsavdelning.

En översyn har nu gjorts över vilka läromedel som finns tillgängliga för elever med funktionsnedsättning i allt från förskola till högskolan. Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) fick i uppdrag av regeringen att se över utbudet för eleverna.

Översynen visar att utbudet för inlästa läromedel är stort i alla skolformer. Men i övrigt är utbudet bristande. Det finns dock en stor mängd läromedel inom högskolan, men inom folkhögskolan och yrkeshögskolan är utbudet skralt. Rapporten kan också peka ut flera olika faktorer som bidrar till en bristande tillgänglighet på läromedel. En del av problemet är att det finns bristande kunskap hos personalen.

– Det finns en brist på kunskap hos skolhuvudmännen om begreppet tillgänglighet. Om personalen som möter eleven inte har kunskap om behov, utbud och användningen av tillgängliga läromedel så försvårar det för eleven att få tillgång till de läromedel som finns idag. Det måste vi jobba mot, säger Jonny Fjellner, chef på SPSM:s läromedelsavdelning, till Altinget.

Login