IFAU: Utredning om nationella prov går fel väg

REMISS. Regeringens förslag om att göra om systemet med nationella prov kritiseras hårt av IFAU, men applåderas av många andra.

I våras presenterades den utredning om nationella prov som tillsattes av den förra regeringen, men som fick ett utvidgat uppdrag av den nuvarande. Utredningen föreslår ett nytt system för kunskapsbedömning som består av tre delar: nationella prov, bedömningsstöd och nationell kunskapsutvärdering. Utredningen föreslår också att proven ska bli digitala och i större utsträckning rättas externt.

IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, anser inte att utredningen visar att renodling av syften kommer att göra saken bättre. IFAU är därmed en av få som inte är positiva till grundförslaget. Man skriver: ”IFAU finner inte att utredningens argumentation är övertygande vad gäller behovet av renodlade syften för prov och därmed för olika provsystem. Ingenstans i utredningen presenteras vilka negativa konsekvenser multipla syften kan ha. Istället upprepas på flera ställen i texten att ett provsystem med flera syften är problematiskt.”

IFAU ser i stället problem med att dela upp dagens system i tre delar. Förslag för nationell kunskapsutvärdering (en nationell PISA) är otillräckligt.

Login