Liu-forskare: övning med virtuella elever fungerar bäst

Lärarstudenter som får öva inför virtuella elever får högre tilltro till sin förmåga att undervisa än lärarstudenter som över inför riktiga elever. Det visar en studie vid Linköpings universitet, skriver Skolvärlden.

Studien jämför lärarstudenter som övat på att undervisa i matematik för riktiga elever, virtuella elever och studiekamrater. Enligt resultatet hade studenterna som övat inför virtuella elever högst tilltro till sin förmåga att undervisa, skriver Skolvärlden. På tre timmars övning i det virtuella klassrummet ökade lärarstudenternas tilltro lika mycket som tre veckors övning med riktiga elever.

Marcus Samuelsson, biträdande professor i pedagogik och en av personerna bakom projektet, menar att resultatet beror på att det är lättare att påverka vad studenterna får uppleva under den  virtuella praktiken. 

– När vi skickar ut våra studenter på VFU kan vi inte påverka vilka erfarenheter de får möjlighet att göra. VFU:n kan se så olika ut beroende på skillnader mellan skolor och handledare. En del får med sig mer och andra mindre från sin praktik, säger Marcus Samuelsson till Skolvärlden.

Login