Många huvudmän saknar plan för högutbildade

FORSKNING. Huvudmän saknar ofta plan för att ta tillvara nya kompetens från forskarutbildade lärare. Betty Malmberg (M) är förvånad att det blivit så och forskningsministern Helene Hellmark Knutsson (S) anser att det behövs mer kunskap hos huvudmännen.

Drygt 400 personer har deltagit i försöken med forskarskolor där tanken har varit att vanliga lärare ska forska under några år för att komma tillbaka till yrket med nya perspektiv som de kan tillföra sin egen undervisning och dela med sig av till kolleger.  Utbildningsutskottet har låtit utvärdera hur fyra försök med forskarskolor har fungerat. Överlag visar undersökningen att det för många lärare har saknats en plan för vilken typ av arbete som de ska utföra när de kommer tillbaka efter studierna.

”Bland lärare och förskollärare som tagit licentiatexamen och i dag arbetar i skolan eller förskolan anger 50 procent att skolledningen inte hade planerat för hur deras nya kompetens från forskarskolan skulle tas till vara och 40 procent anger att skolledningen hade planerat för detta”, står det i rapporten.

– Det här visar att huvudmännen inte har varit med på noterna, säger Betty Malmberg (M) till Altinget. Hon är ledamot i utbildningsutskottet och ordförande i utbildningsutskottets styrgrupp för uppföljning och utvärdering.

Login