Nu ska glädjebetygen stoppas – utredning tillsätts

Regeringen ska tillsätta en utredning om hur betygsättningen i skolan kan bli mer likvärdig.  

Beslutet grundar sig i Riksrevisionens granskning av statens insatser för likvärdig betygssättning, där man rekommenderar regeringen att utreda hur betygssättningen kan bli mer likvärdig.  

Riksrevisionen menar att de insatser som gjorts hittills inte har gett önskad effekt. Det handlar bland annat om den ändring i skollagen som infördes 2018 som säger att resultat på nationella proven ska beaktas särskilt vid betygssättning. Enligt revisionen är bestämmelsen för vag.  

– Det finns många indikationer på att betygssättningen i svensk skola brister i likvärdighet. Om betygen inte rättvisande speglar elevers kunskaper kan det leda till negativa konsekvenser både för individ och samhälle. Det är därför viktigt att åtgärda de brister i systemet som synliggörs, säger skolminister Lotta Edholm (L) i ett pressmeddelande.  

Login