Skolinspektionen trycker på rektorns ansvar för läromedlen

En ny granskning visar att rektorer och huvudmän måste engagera sig mer i läromedelsfrågan. Framför allt måste lärarna få tid på schemat att ägna sig åt att utvärdera och välja läromedel.

Skolinspektionen har nu gjort en ny granskning. Denna gång gäller det läromedel och hur rektor styr arbetet med läromedel på sin skola. Det visar sig att hur lärare väljer och värderar läromedel ser ganska lika ut på alla undersökta skolor.

– Det varierar hur mycket rektorn styr det här. Hur mycket tid det ges och om det är uttalat att lärarna ska ägna sig åt kvalitetssäkring av läromedel. Det varierar också i hur rektorn följer upp och deltar i diskussioner i att köpa läromedel, säger Elina Ekberg, undervisningsråd på Skolinspektionen till Altinget.

I granskningen har myndigheten inte tittat på hur mycket pengar som skolorna lägger på läromedel. Däremot uppger vissa lärare att de får köpa de läromedel de behöver. Andra lärare uppger att de är begränsade och får nöja med de läromedel som finns.

Login