SPSM: Stora brister i de flesta skolformerna

KORTNYTT. Fortsatt sämre utbildningsvillkor för personer med funktionsnedsättning, visar en ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Men folkhögskolan är den skolform som ger bäst stöd.

Det råder flera brister i utbildningen för personer med funktionsnedsättning, enligt en ny rapport från SPSM. Rapporten bygger på en kartläggning över material om barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning och ser över om de har tillgång till en likvärdig och tillgänglig utbildning. Kartläggningen visar att personer med funktionsnedsättning sällan får komma till tals och beskriva sin skolsituation och eventuellt stöd påverkas av om det finns engagerade föräldrar. 

Läs också: Bidrag till utsatta skolor används inte

– Så långt det har varit möjligt har vi fokuserat på att lyfta barns, elevers och vuxenstuderandes egna perspektiv på sin utbildningssituation. Men eftersom studier utifrån de här gruppernas egna uppfattningar är begränsade har vi också redovisat beskrivningar från lärare, skolledare och ett mer övergripande samhällsperspektiv, säger Cecilia Löfberg, projektledare på myndighetens forsknings- och utvecklingsenhet.

Login