Tidsbrist i klassrummet går ut över kritiskt lärande

Tidsbrist och mätbarhet gör att gymnasieelever riskerar att inte lära sig kritisk läsning och ger en ”platt syn” på källkritik. Det visar en avhandling från Södertörns högskola om svenskämnet och vad som styr undervisningen.

Studien har undersökt hur kritisk läsning avhandlas under svenskundervisningen. I flera fall pekar elever bara på om källan är pålitlig eller ej. Textens innehåll lämnas därför ofta utanför granskningen. Det rapporterar nättidningen Forskning.se.

Fokussamtal med lärarna visade att dessa gärna vill använda sig av skönlitteratur, konst och språk i undervisningen, men att tiden inte räcker till. 

– De lyfter att det begränsas av tid och att man ofta börjar i kunskapskraven, inte med svenskämnets mål och syfte. Att vara kritisk kräver tid och tankearbete, om eleverna ska komma längre än bara pricka av om en källa är pålitlig eller inte. Den här tiden är svår att skapa. Alla lärarna tycker det är viktigt, men upplever att de hela tiden måste vidare mot nya kursmoment, säger Ulrika Nemeth vid institutionen för kultur och lärande, som författat avhandlingen, till tidningen.

Login