Trendbrott i svenska elevers mattekunskaper

ELEVRESULTAT. En arbetsseger kallar utbildningsminister Gustav Fridolin trendbrottet i TIMSS 2015 där elever i både årskurs fyra och årskurs åtta presterar bättre i naturvetenskap och matematik än 2011. Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund tackar matematiklyftet för förändringen.

– Vi ser ett trendbrott och en i huvudsak positiv resultatutveckling för svenska elever och det är förstås både stort och glädjande, sade Mikael Halápi, vikarierande generaldirektör för Skolverket när resultaten för TIMSS och TIMSS advanced 2015 presenterades under tisdagen.

I tre av fyra resultatdelar i TIMSS presterar svenska fjärde och åttondeklassare bättre än vid mätningen 2011. Fortfarande är resultaten i matematik för båda årskurserna under EU- och OECD-genomsnittet. I naturvetenskap årskurs 4 presterar eleverna över genomsnittet i EU och OECD och åttondeklassarna ligger på samma nivå som genomsnittet.

Resultat TIMSS 2015:

Login