Utredare: Kunskapsluckor kring elever med funktionsnedsättning

Elever med funktionsnedsättning ges inte det stöd eller förutsättningar de har rätt till i skolan. Samtidigt saknas kunskaper om hur olika insatser slår mot gruppen. Nu lägger utredare Magnus Tideman förslag på hur uppföljningen kan bli bättre. 

Det behövs bättre kunskap om elever med funktionsnedsättning, både om villkoren för de enskilda individerna och om hur deras situation i skolan ser ut, konstaterar utredare Magnus Tideman i sitt slutbetänkande

Bristen på information gör det svårt att följa hur villkoren för elever med funktionsnedsättning utvecklas över tid, och om insatserna som riktas till gruppen träffar rätt. Det innebär också att myndigheter och skolhuvudmän inte har ett tillräckligt underlag för effektiva insatser eller för att motverka konsekvenser av funktionsnedsättning, menar man. 

För att få en bättre bild föreslår utredaren att skolmyndigheternas ansvar att motverka funktionsnedsättningars konsekvenser förtydligas. Det ska ske genom skärpta skrivningar i Skolverkets och Skolinspektionens instruktioner utifrån att de tydligare behöver prioritera arbetet med uppföljning av villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet.

Login