Almega om tågvarslet: ”Det är inte så man förhandlar”

Fackförbundet Seko, som organiserar tåganställda, varslar om strejk från den 11 maj. ”I stället för intensifierade förhandlingar har de valt konfliktspåret”, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på motparten Almega Tågföretagen.

Fackförbundet varslar också om mertids- och nyanställningsblockad på hela avtalsområdet.

Totalt går 1 200 anställda som arbetar inom Öresundstrafiken, SJ, Green Cargo och MTR i tunnelbanan i Stockholm ut i strejk om ingen uppgörelse nås. 

Personalbrist

Enligt Seko handlar det främst om två frågor. Dels att medlemmarna ska få mer tid till återhämtning samt ett stopp för sena schemaändringar. 

– En stor majoritet av våra medlemmar inom spårtrafiken har svårt att förena sitt arbete med fritid och familjelivet. Många ser bara en utväg och det är att sluta jobba i branschen. Är det så vi ska ha det? Ska man inte kunna ha familj och barn för att man arbetar i järnvägsbranschen? säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia i ett pressmeddelande

Hon fortsätter: 

– Det är nu hög tid att vår motpart förstår att man måste ge våra medlemmar bättre villkor när det gäller att kunna planerna sina liv. Våra medlemmar måste som alla andra kunna få vardagen att fungera och det får man inte idag. Vi måste få nu ett stopp på personalbristen.

Upp till bevis

Det är det första steget i Sekos varsel som träder i kraft torsdagen den 11 maj klockan 15.00. Steg två inleds den 15 maj och steg tre den 18 maj, om ingen uppgörelse nås.

– Vår motpart, Almega Tågföretagen, har i förhandlingarna sagt att de inte vill diskutera och förhandla mer om vi inte lägger ett varsel. Nu är det upp till bevis, säger Sekos avtalssekreterare Ulrika Nilsson.

”Inte så man förhandlar”

Enligt Almega Tågföretagen har arbetsgivarparten försökt komma med förslag på lösningar, som inte mottagits väl av fackförbundet.{{image:26746:R}}

– Samtidigt som vi har lagt fram en rad konkreta förslag på lösningar har Seko inte vikit en millimeter från sina initiala yrkanden. Och sedan lämnar de förhandlingarna. Det är inte så man förhandlar, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Almega Tågföretagen i ett pressmeddelande.

Schemaändringar största stridsfrågan

Svårast är det att komma överens i frågan om sena schemaändringar, anser Sandberg, som pekar på att Tågföretagen föreslagit en ersättning till medarbetare som drabbas av sena schemaändringar där ersättningen blir högre ju senare ändringen görs.

– I stället för intensifierade förhandlingar har de valt konfliktspåret och nu riskerar tredje man, såväl jobbpendlare som företag, att bli lidande, säger Pierre Sandberg.

Enligt honom ökar inte förekomsten av schemaändringar, vilket Seko påstår.

– Läget har varit stabilt under de senaste fem åren. I den bästa av världar skulle lagt schema ligga, men så fungerar det inte i verkligheten – människor blir sjuka. Framförhållningen påverkas också av en rad externa faktorer, exempelvis Trafikverkets nya planeringssystem.

{{toplink}}

Forrige artikel Danska fackrörelsen står utan toppkraft just när man verkligen behöver en Danska fackrörelsen står utan toppkraft just när man verkligen behöver en Næste artikel Sveriges arbetslöshet fjärde högst i EU Sveriges arbetslöshet fjärde högst i EU
Myndigheter slås samman

Myndigheter slås samman

Regeringen går vidare med delar av förslaget om att slå samman flera myndigheter. Den 1 januari 2026 ska sex myndigheter bli tre.

Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.