Regeringen måste agera kring handläggningstiderna

Den som blir sjuk ska kunna fokusera på att bli frisk och inte behöva oroa sig för sin försörjning. Så ser det inte ut i dag. Det skriver Isabell Mixter (V), riksdagsledamot och socialförsäkringspolitisk talesperson.

Under sommaren har vi kunnat ta del av ett flertal berättelser i media från människor som drabbats av Försäkringskassans allt längre handläggningstider.

Ett beslut om sjukpenning kan ta flera månader. Vilket vi sett flera exempel på. 

Klas Hertzman Ericson berättade för TV4 den 20 juli om att han inte har råd att betala hyran på grund av de långa handläggningstiderna.

Under tiden tvingas människor leva på besparingar, låna pengar av anhöriga och gå runt med en ständig klump i magen med oro över sin ekonomi.

Linda Kaarinsdotter Kärki, som nu väntat 45 dagar på beslut om sjukpenning berättade i SVT den 20e augusti att hon inte kunnat fokusera på att bli frisk på grund av den ständiga oron för vilket beslut hon kommer att få från Försäkringskassan. Den som söker bostadsbidrag eller sjukersättning får vänta ännu längre, med handläggningstider upp emot ett halvår.

Orimligt långa handläggningstider   

Problemen med försäkringskassans handläggningstider och tillgänglighet har eskalerat. Förra hösten var det framförallt telefonköerna som var orimligt långa. Under vissa perioder gick det inte ens att ställa sig i telefonkö.

För den som lyckades komma in i kön blev väntan timslång. Försäkringskassan menade att man behövde fokusera medarbetarna till att arbeta med handläggning av ärenden och att telefontillgängligheten under en period därmed begränsades. Det har dock inte räckt till, handläggningstiderna har fortsatt att öka.

Generell besparing för Försäkringskassan

Försäkringskassan har 1 700 färre anställda än för ett år sedan. Vilket är ett resultat av att myndigheten inte fått de resurser de behöver. Inför höstbudgeten förra året begärde försäkringskassan ökade anslag av regeringen. I stället fick Försäkringskassan i likhet med alla andra myndigheter förutom de rättsvårdande en generell besparing.

De långa handläggningstiderna är ett direkt resultat av detta.

I vårbudgeten fick regeringen krypa till korset och tillföra pengar till Försäkringskassan. Den angav som skäl att ”besparingspaketet på Försäkringskassan inte fått önskvärd effekt”. Problemen är dock långt ifrån avhjälpta. Försäkringskassans budgetunderlag inför höstbudgeten är mycket tydligt.

Ingen hållbar situation 

Myndigheten behöver mer pengar för att bedriva verksamheten på nuvarande nivå. Om inte behöver regeringen peka ut vad myndigheten inte ska ägna sig åt. Generaldirektör Nils Öberg beskrev situationen kort och kärnfullt med orden ”Vi är för få medarbetare och chefer i förhållande till uppdragets storlek”. 

Det är inte en hållbar situation för människor att behöva vänta i månader på beslut från Försäkringskassan. Det måste lösas. Oavsett om Vänsterpartiet och den nationalkonservativa regeringen är oense om vilken ekonomisk trygghet vårt socialförsäkringssystem ska erbjuda måste vi kunna enas om en lägstanivå som innebär att myndigheterna klarar av att handlägga ärenden inom en rimlig tid.

Försäkringskassan behöver få ökade resurser och nu pressar vi regeringen om det inför höstbudgeten. Sjukdom ska inte vara synonymt med fattigdom. Regeringen måste agera.  

Forrige artikel Dags att skriva upp lönebidragen, Johan Pehrson Dags att skriva upp lönebidragen, Johan Pehrson Næste artikel Slutreplik: En sorglig utveckling för Sverige Slutreplik: En sorglig utveckling för Sverige
Forskare: Rikta om nya studiestödet

Forskare: Rikta om nya studiestödet

Det är främst personer med en bra ställning på arbetsmarknaden som beviljas omställningsstudiestödet, visar en ny studie. ”Rikta stödet till de som behöver det mest”, säger David Seim, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.