Kommersiell radio ska få en starkare röst

MEDIA. Regeringen vill stärka den kommersiella radions ställning och därför förbereds en rad lagändringar.

 – Målet är att öppna marknaden och få fler aktörer. Vi vill ha en mångfald av starka röster och medier, sade kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) när hon presenterade förslaget i en promemoria från kulturdepartementet.

De nuvarande sändningstillstånden för den analoga kommersiella radion går ut den 31 juli 2018. Enligt promemorian är det därför lämpligt att inför den kommande tillståndsperioden fundera på ändringar i de regler som påverkar radions förutsättningar.

Ett av de lagförslag som läggs fram innebär att reglerna om sändningsområden ska var mindre detaljerade och inte ta hänsyn till lokala förutsättningar utan istället utgå från vad gagnar konkurrens och mångfald. Dessutom ska nya regler för tillstånden införas för att hindra att en aktör får ett för stort inflytande och hämmar konkurrensen.

Login