Ett svek att stoppa nattågen mellan Västsverige och Västerbotten

Regeringen borde växla upp det hållbara resandet, i stället ser den på medan SJ lägger ned nattågstrafik mellan Västerbotten och Västsverige. Det skriver företrädare för regionledningen i Västra Götaland och Västerbotten.

Af Regionledningen Västra Götaland och Västerbotten
Se undertecknarna i rutan nedan

Nattåg mellan Göteborg och Umeå är en viktig del i att minska behovet av inrikesflyg, i en tid när vi kraftigt behöver sänka koldioxidutsläppen. Att kunna ta ett nattåg långa sträckor gör det enkelt och attraktivt att välja tåget framför bilen eller flyget. Att skapa förutsättningarna för ett hållbart resande borde vara en prioriterad fråga för regeringen, men i dagsläget är det tvärtom.

Marknaden har misslyckats

På vissa håll i landet upphandlar staten sträckor och ger särskilt stöd till SJ på sträckor som inte är tillräckligt lönsamma, för att kunna bedriva trafiken – men inte överallt. Att SJ på grund av detta nu tvingas lägga ned nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå i Västerbotten, och mellan Göteborg och Åre/Duved i Jämtland, är för oss helt obegripligt.

Det är ett slående exempel på marknadens misslyckande, att SJ har krav på sig att gå med vinst och tvingas till kortsiktiga lösningar där det inte går. Oavsett var du bor i landet ska man kunna resa hållbart, då kan vi inte låta marknaden styra.

I både Västsverige och norra Sverige sker just nu massiva investeringar inom den gröna omställningen. Här finns företagen som kan ge Sverige en framstående position i övergången till ett fossilfritt samhälle, kopplade till elproduktion och till batteriindustrin – som av bland andra Energimyndigheten pekas ut som Sveriges nästa basindustri. För att bygga på den utvecklingen krävs goda kommunikationer med resten av landet.

Det hållbara resandet nedmonteras

Nattåg mellan Göteborg och Umeå underlättar resandet och skapar bättre förutsättningar för samverkan, kompetensförsörjning och investeringar. Genom Swedish Battery Regions pågår redan ett välfungerande samarbete för att knyta Västerbotten och Västra Götaland närmare varandra, något som i sin tur leder till fler jobb och en starkare ekonomi som kommer hela Sverige till del. Vi vill växla upp det arbetet – inte tvärtom. Vilka signaler skickar vi om vi monterar ned det hållbara resandet i de regioner som ska driva den gröna omställningen?

Trots de uppenbara fördelarna med nattåg mellan Göteborg och Umeå lägger regeringen istället miljarder på att subventionera kommersiellt flyg, sänka skatterna på fossila utsläpp och på reformer som enbart gynnar bilismen.

Sedan regeringen tillträdde har de dessutom förhalat bygget av Norrbotniabanan, som ska skapa en järnvägsförbindelse till Skellefteå, där både Europas största batterifabrik och flera andra projekt växer fram. Men i snart ett år har arbetet stått still i väntan på att regeringen ska lämna ett startbesked som aldrig tycks komma. Samtidigt avsäger sig den upphandlade transportören på tåg i Norrbotten uppdraget på grund av för dåliga tåg och vagnar och eftersatt järnvägsunderhåll.

Sverige behöver fler nattåg

Det är dags att regeringen slutar backa oss in i framtiden och prioriterar tågtrafiken i hela landet. Vi vill helst se ännu fler nattåg, både genom Sverige och ut i Europa.

Att lägga ner trafik inom Sverige, när vi egentligen borde växla upp det hållbara resandet, är inte enbart ett slag mot Västerbotten och Västsverige. Det är att plocka bort en viktig pusselbit i det gröna samhällsbygget och ett svek mot framtida generationer. Nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå är en investering i vår framtid.

Forrige artikel Sverige behöver en nationell kollektivtrafikpolitik Sverige behöver en nationell kollektivtrafikpolitik Næste artikel Varför ignoreras promillegränsen för elcyklar och cyklar i debatten om elsparkcyklar? Varför ignoreras promillegränsen för elcyklar och cyklar i debatten om elsparkcyklar?