Försenade järnvägsspår mellan Stockholm och Uppsala hotar jobb och tillväxt  

I Uppsala-Stockholmsregionen skapas mer än en tredjedel av landets BNP och flera företag planerar för stora expansioner. För att det ska bli verklighet, och för fortsatta investeringar i vår region, krävs dock att fyrspåret byggs inom avtalad tid, skriver företrädare för Uppsala kommun, länsstyrelsen, Cytiva, Thermo Fisher Scientific och Stuns Life Science.

Af Företrädare för Uppsala kommun, länsstyrelsen, Cytiva, Thermo Fisher Scientific och Stuns Life Science
Se undertecknarna i rutan nedan

Befolkningen i Uppsala ökar och tillväxten i näringslivet är stark. Här möts dagligen människor, nya idéer föds, jobb skapas och Uppsalas plats som en viktig knytpunkt i landet stärks hela tiden. Därför är det kritiskt att staten håller vad den lovat och bygger två nya järnvägsspår mellan Stockholm och Uppsala. Allt enligt det avtal som slöts 2018 mellan Uppsala kommun, Knivsta kommun, Region Uppsala och staten, det så kallade fyrspårsavtalet.

Försenad byggstart

Fyrspårsavtalet innebär i korthet att staten har åtagit sig att färdigställa två nya järnvägsspår mellan Stockholm och Uppsala, och i utbyte ska Uppsala kommun tillsammans med Knivsta bygga 48 000 nya bostäder. I Trafikverkets planering är byggstarten nu försenad med två år och inleds först 2026, och i dag saknas mer än 80 procent av finansieringen för projektet. I en tid där vi är beroende av fungerande transportflöden för både varor, materiel och människor är det särskilt oroande.

Varje dag reser tusentals människor med tåg mellan Uppsala och Stockholm. Det är Sveriges största pendlarflöde över en länsgräns. Kapacitetstaket är nått för länge sedan och behovet ökar ju fler som flyttar till regionen. Fyra spår tryggar inte bara arbetspendlingen för dagens resenärer utan är en förutsättning för framtida generationer att ta sig till jobb och studier.

Viktigt för hela Sverige

Tillväxt förutsätter transporter. I dag står life science för nära en tiondel av Sveriges exportintäkter. En stor del av den life science-industrin återfinns i Uppsala-Stockholmsregionen och många av de stora företagen planerar för omfattande expansioner. För att dessa investeringar och etableringar ska kunna ske är väl fungerade transporter ett måste. Life science-industrin är också en kunskapsintensiv verksamhet och behovet av välutbildad personal är stort. Därmed är fyrspåret kritiskt för att tillgängliggöra olika kompetenser och bidra till rörlighet på arbetsmarknaden, så att Sverige kan hävda sig i den internationella konkurrensen.

Att bygga ut järnvägen mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm är inte bara en viktig fråga för Uppsala och huvudstadsregionen. Det är en fråga som påverkar hela Sveriges utveckling. Uppsala är i dag en flaskhals för tågtrafiken som kommer både norr- och söderifrån. Genom att bygga ut järnvägen skulle alla typer av transporter underlättas, av både varor och människor.

”Redo med spade i hand”

Vi i Uppsala står nu redo med spade i hand. Vi är beredda att bygga bostäder, skapa hållbara livsmiljöer för alla som bor och arbetar här, bygga ut vår kollektivtrafik med bland annat en spårväg samt fortsätta utvecklas som en tillväxtmotor i Sverige. Men för att våra satsningar ska få kraft är det helt avgörande att fyrspårsavtalet med staten infrias.

Därför är det mycket viktigt att regeringen ändrar Trafikverkets förslag till nationell plan för infrastruktur så att nödvändig finansiering avsätts och den ursprungliga tidplanen hålls.

Forrige artikel Bråttom att rösta ja till hållbar förpackningsinsamling Bråttom att rösta ja till hållbar förpackningsinsamling Næste artikel Sveriges viktigaste infrastruktur är hopplöst underdimensionerad Sveriges viktigaste infrastruktur är hopplöst underdimensionerad