Trafikverkets åtstramning kan kosta idrott och midsommarfirande miljoner

Trafikverket har skärpt tillämpningen av regler för arrangemang på statlig väg. När föreningar behöver skylta om eller spärra av får de inte längre sköta det själva, däremot måste de betala myndigheten för att göra det. ”Det här kommer att utarma små och medelstora idrottsklubbar”, säger riksdagsledamot Inga-Lill Sjöblom (S). 

Under torsdagen ställde Inga-Lill Sjöblom (S) en fråga till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), som svarade vid riksdagens frågestund.

Kostsamt

Det var den 21 december förra året som Trafikverket meddelade Riksidrottsförbundet att arbetssättet skulle förändras. När till exempel en cykeltävling arrangeras på statlig väg så är det nu Trafikverket, eller någon av deras entreprenörer, som måste hantera vägmärken och avspärrningar. Arrangören får stå för kostnaden, i stället för att som tidigare sköta det själv med hjälp av frivilliga. 

Den förra S-regeringen gav den 1 september förra året Trafikverket i uppdrag att utreda hur man kan förenkla regelverk och arbetssätt för de föreningar som anordnar arrangemang på statlig väg. Uppdraget ska redovisas den 31 mars.

Avvaktar Trafikverkets redovisning 

Inga-Lill Sjöblom (S) har cykelfrågor på sitt bord i sin roll i trafikutskottet. Hon kommer inte att ta initiativ till några nya förslag i nuläget utan vill vänta in rapporten från Trafikverket.

– Sedan kommer vi att lägga interpellationer för att se vad regeringen tänker göra, säger hon till Altinget.

Det nya arbetssättet började användas vid årsskiftet. Vätternrundan har gjort egna beräkningar som pekar mot att kostnaden bara för cykelarrangemang på statlig väg i Sverige skulle landa på mellan 20 miljoner och 50 miljoner kronor under ett år, med den skärpta tillämpningen.

Tackade nej till bidrag

När Trafikverket föreslog ett kompensationsbidrag på 500 000 kronor för årets tre första månader, så tackade Riksidrottsförbundet tillsammans med sex berörda specialförbund nej till erbjudandet. Pengarnas effekt skulle vara lika begränsad ”som att spotta en törstig kamel i halsen”, skrev de på Aftonbladet debatt

Men det är inte bara idrotten som berörs. På söndag kommer Tibble-Lycka byförening utanför Leksand att ha möte om sin traditionella majstångsresning. Som det ser ut kommer de att behöva betala 20 000 kronor för att skylta och dirigera om trafiken under de 90 minuter som arrangemanget brukar ta. Något de alltid har skött själva tidigare. 

Måste vara säkert

Lennart Kalander är avdelningschef på Trafikverkets avdelning Nationell planering. Han berättar att myndigheten inte har gjort några ändringar i regelverket. Det handlar om att man skärper tillämpningen av de regler som redan finns.

– Vi fick revisionssynpunkter på att vi inte hade hanterat det här på rätt sätt tidigare. De som sätter upp vägmärken har inte haft utbildning så att det sker på ett säkert sätt. Det måste vara säkert både för dem som åker på vägarna, för dem som gör arbetet och för dem som är med på aktiviteterna, säger Lennart Kalander till Altinget.

Han tillägger att de inte har nåtts av uppgifter om några dödsfall men att det finns risker om man inte hanterar arrangemangen på rätt sätt.

Riksidrottsförbundet föreslog att man skulle frysa införandet av den skärpt tillämpningen tills ni redovisar ert regeringsuppdrag. Varför sa ni nej till det?

– Vi har haft en övergångsperiod hela fjolåret. Det här har tagit tid att stegvis införa. Då har vi inte velat backa tillbaka, utan vi får komma tillbaka med förslag på eventuella förbättringar.

Forrige artikel Trots kompetensbrist – nytt vägtrafikregister fortsatt i fokus för Transportstyrelsen Trots kompetensbrist – nytt vägtrafikregister fortsatt i fokus för Transportstyrelsen Næste artikel EU sätter nytt mål för minskad energiförbrukning: EU sätter nytt mål för minskad energiförbrukning: "Viktigt för att bli av med rysk gas"