”Europaspåret är den mest lönsamma Öresundsförbindelsen”

Europaspåret löser flaskhalsen över Öresund så att vi kan dra full nytta av Fehmarn-förbindelsen. Europaspåret är även det mest lönsamma alternativet, skriver Christian Alexandersson, Europaspåret, i en slutreplik.

Af Christian Alexandersson
Ansvarig för projektet Europaspåret, Landskrona stad

Det är glädjande att HH-förbindelsens chefslobbyist Erik Østergaard lyfter Fehmarn-förbindelsen i sin replik om HH-förbindelsen och Europaspåret – en förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn.

Vi är helt överens om att det behövs fullgoda förbindelser från Sverige, via Danmark och vidare mot kontinenten. Med Fehmarn kommer det finnas två järnvägsstråk från Sverige till Tyskland – förutom över Öresund där det bara finns en förbindelse: Öresundsbron. Det är denna flaskhals som Europaspåret löser så vi kan dra full nytta av Fehmarn.

Europaspåret är enda förslaget som skapar kapacitet och redundans för gods- och fjärrtåg vilket också är anledningen till att bland andra SJ vill se en utredning av Europaspåret.

HH-förbindelsen kan däremot enbart hantera lokaltåg och har därför reellt sätt inget med Fehmarn att göra. Med HH-förbindelsen skulle vägtrafiken öka på bekostnad av järnvägen.

Det lönsamma alternativet

Jag utgår ifrån att Østergaard tänker på vägförbindelsen när han skriver att HH-förbindelsen är lönsam. HH-utredningen visar att det saknas 14 miljarder kronor för att en kombinerad bil- och tågförbindelse ska bli lönsam.

Europaspåret är det lönsamma alternativet som kan finansiera sig själv. Europaspåret kan få ett stort EU-stöd för järnvägsdelen eftersom den skapar kapacitet för både gods- och persontransport och löser en flaskhals i en EU-prioriterad järnvägskorridor. Denna möjlighet finns inte för HH-förbindelsen eftersom EU inte stöttar lokaltrafik. Ytterligare kan Europaspåret generera stora intäkter, vilket betyder att hela projektet kan betala sig själv inom 40 år.

Strider mot fyrstegsprincipen

I Sverige tillämpas som grund fyrstegsprincipen för att säkerställa en god resurshållning och hållbar samhällsutveckling. Fyrstegsprincipen handlar om att vi ska förstå den situation vi vill lösa och undersöka samtliga lösningar. Østergaard vill snabbt gå vidare med HH-förbindelsen utan att Europaspåret utreds. Detta strider helt mot fyrstegsprincipen. I stället bör nästa steg bli en strategisk analys i syftet att förstå situationen och utreda alla lösningar – inklusive Europaspåret.

Forrige artikel Skogsindustrierna: Alla arter kan fortleva i skogen Skogsindustrierna: Alla arter kan fortleva i skogen Næste artikel Debatt: Naturens rättigheter – paradigmskifte för hållbar utveckling Debatt: Naturens rättigheter – paradigmskifte för hållbar utveckling
Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Skogsstyrelsens får en rejäl anslagsökning i finansminister Svantessons budget vilket gläder såväl generaldirektören som branschorganisationen Skogsindustrierna. Men många myndigheter på miljöområdet får mer begränsade tillskott och alla branschorganisationer är inte glada.