Hård kritik mot klimatdeklarationer på flygresor

Regeringen vill införa en nationell lag om klimatdeklarationer på flygresor. Resebranschen anser att förslaget är ogenomtänkt och snedvrider konkurrensen, Naturskyddsföreningen däremot gör tummen upp. ”Det är klockrent att börja med flyget.” säger Jens Forsmark till Altinget.

Regeringen förbereder en klimatdeklaration på flygresor. Men förslaget som har varit ute på remiss möter hårda invändningar från resebolagen, transportbolagen och besöksnäringen.

Ett exempel är charterbolaget Ving som i sitt remissvar ifrågasätter att regeringen vill införa en nationell särreglering på en tydligt globaliserad marknad och att det dessutom ska gälla ett enskilt transportslag.

Varnar för snedvridning

Svenska Resebyrå- och arrangörsföreningen varnar för att efterlevnaden bland de utländska aktörerna kommer att vara låg och tillsynen svår. Generalsekreterare Didrik von Seth tar som exempel att det finns flygbolag utan representation i Sverige och undrar vem som ska jaga dem.

– Att köra med "In Sweden we have a system" kommer inte att fungera, säger han till Altinget.

Förslaget kommer innebära ökade kostnader för svenska bolag och snedvrider konkurrensen, anser organisationen som påminner i sitt yttrande om att resebranschen långt ifrån har återhämtat sig efter den värsta krisen någonsin.

– Förslaget är ofullständigt och ogenomtänkt. Dessutom kommer det ganska snart ett motsvarande förslag som gäller hela EU, säger Didrik von Seth.

Några ger tummen upp

Förslaget får kritik, men får också ett positivt mottagande från andra håll. Energimyndigheten ger tummen upp, likaså Naturvårdsverket, men myndigheten avböjer att bli ansvarig tillsynsmyndighet och skriver att det finns andra bättre lämpade myndigheter för det.

Didrik von Seth tror det handlar om okunskap om resebranschen.

– Att de som inte är insatta i branschen tycker det är ett bra förslag är kanske inte så konstigt. De tycker väl att det här låter bra, säger han.

Miljöorganisation: Täta till efterhand

En remissinstans som är positivt inställd till klimatdeklarationer är Naturskyddsföreningen. Jens Forsmark är sakkunnig inom hållbara transporter.

 – Att systemet inte är perfekt är inte någon anledning för att inte införa det. Då skulle vi inte komma någon vart. Man får täta till successivt istället. Sen måste man göra klart att en seriös verksamhet inte köper resor som inte är klimatdeklarerade, säger han till Altinget.

Han ser inte heller något problem med att införa systemet för ett enskilt transportslag och tycker att regeringen prioriterar rätt.

– Det är klockrent att börja med flyget. Det är det transportsätt med störst klimatpåverkan per resa, det är dessutom det transportsätt med bäst statistik. När klimatdeklarationerna för flyget är införda bör man sedan gå vidare även med andra resor, säger Jens Forsmark.

Forrige artikel Lise Nordins vindkraftsförslag slår an brett Lise Nordins vindkraftsförslag slår an brett Næste artikel Per Bolund om klimatplanen: En risk att bara ta tag i det som är lätt Per Bolund om klimatplanen: En risk att bara ta tag i det som är lätt
Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Skogsstyrelsens får en rejäl anslagsökning i finansminister Svantessons budget vilket gläder såväl generaldirektören som branschorganisationen Skogsindustrierna. Men många myndigheter på miljöområdet får mer begränsade tillskott och alla branschorganisationer är inte glada.