S i Sverige och Danmark: Europas djur förtjänar bättre

Djurtransporterna är ett ansvar för hela EU. Det är ett cyniskt system som framtida generationer kommer tala om som befläckande för vår tid. Vi måste skyndsamt reformera lagstiftningen för våra fyrbenta vänner, skriver Jytte Guteland (S) tillsammans med sin danska kollega Niels Fuglsang.

Af Jytte Guteland och Niels Fuglsang
Europaparlamentariker (S - SE), medlem i ANIT (Undersökningskommittén för frågor om skyddet av djur under transport) respektive europaparlamentariker (S - DK), medlem i ANIT

Varje år transporternas drygt en och en halv miljard levande djur inom EU:s gränser eller till tredje land där de ska slaktas. Miljontals djur färdas långt med usla transporter. Vi danska och svenska socialdemokrater har fått vittnesmål från veterinärer som berättar om båttransporter där djuren vadar i avföring, stressade av höga buller från motorerna, försvagade av brist på mat och vatten eller svårigheter att stå upprätt på grund av golv som inte är anpassade för djurens ben och tyngd. Man behöver knappast vara raketforskare för att förstå vilken utsatt situation det är. Djuren har då inte tillgång till mat och vatten och väntan kan bli lång.

För oss nordiska socialdemokrater är det självklart att dessa transporter måste stoppas och att våra medlemsländer måste sluta blunda för djurens lidande.

Konservativa krafter satte stopp

I januari röstade vi om Europaparlamentets rekommendationer för djurtransporter. I vårt arbete har vi därför arbetat efter ett antal grundprinciper:

  • För det första föreslog vi en maximal tidsgräns på åtta timmar för transport av tamdjur. För sjöfartstransporter av djur föreslog vi en tidsgräns på 24 timmar. Dessvärre lyckades vi inte få med Europaparlamentet på allt detta, eftersom de konservativa inte förstått problematiken.
  • För det andra föreslog vi ett striktare regelverk för transporter av dräktiga djur. Dessa djur har särskilda behov och är särskilt sårbara. Om dräktiga djur transporteras kan det orsaka missfall eller för tidig förlossning. Därför ska transport av dräktiga djur undvikas, med införandet av ett förbud mot transport under den sista tredjedelen av djurets dräktighet. Även här lyckades vi inte helt få med oss parlamentet. Den slutliga texten blev lamare och medgav transporter på fyra timmar.
  • För det tredje krävde vi att transporter av diande djur under 35 dagar skulle förbjudas. Experter har klargjort att diande djur inte är lämpliga för transport eftersom det orsakar stress hos djuren. Tyvärr valde parlamentet att endast rikta in sig på kalvar i detta avseende, men lagen borde gälla alla djurungar.

Det är obegripligt hur konservativa krafter i hela EU vill bevara ett system som innebär att djurplågeri sanktioneras.

Lyft frågorna högre på dagordningen

Europaparlamentet hade en god chans att förbättra djurtransporterna men missade i stor utsträckning en gyllene möjlighet att förbättra villkoren för våra fyrbenta vänner. Vi nordiska socialdemokrater i Europaparlamentet kommer fortsätta att ta fajten för en för oss självklart mycket mer ambitiös djurvälfärdspolitik. Kommissionen är förpliktigad att introducera ny bindande lagstiftning på djurtransportsområdet till 2023.

I Sverige och Danmark har vi kommit på god väg i djurvälfärdspolitiken men också våra länder behöver lyfta frågorna högre på dagordningen. Djurtransporterna är dessutom ett ansvar för hela EU. Det är ett cyniskt system som framtida generationer kommer tala om som befläckande för vår tid. Vi måste skyndsamt reformera lagstiftningen för alla våra fyrbenta vänner i hela EU, så att djurvälfärden stärks och plågeriet upphör.

Forrige artikel Littorin: Biskoparna lånar ut Svenska kyrkans auktoritet till ena sidan i en känslig fråga Littorin: Biskoparna lånar ut Svenska kyrkans auktoritet till ena sidan i en känslig fråga Næste artikel Därför behöver politiken snabbutreda energitorven Därför behöver politiken snabbutreda energitorven
Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Skogsstyrelsens får en rejäl anslagsökning i finansminister Svantessons budget vilket gläder såväl generaldirektören som branschorganisationen Skogsindustrierna. Men många myndigheter på miljöområdet får mer begränsade tillskott och alla branschorganisationer är inte glada.