"Vi måste satsa på hållbara transporter"

DEBATT. Staten bör vara en föregångare och visa vägen för både kommuner och regioner i omställningen av transportsektorn. Det skriver Fredrik Winberg (S), ordförande i Klimatberedningen i Kristianstad kommun, och påminner om Sveriges goda förutsättningar för att fasa ut de fossila bränslena.

Av: Fredrik Winberg (S)
ordförande Kristianstads kommuns Klimatberedning

Klimatfrågorna är en global utmaning som måste mötas med både nationellt, regionalt och lokalt ansvarstagande. Transporterna är av en av de viktigaste utmaningarna som vi i Sverige står inför. Sverige har alla förutsättningar att vara ett av världens mest hållbara länder. Dock behöver utvecklingen gällande transporter skyndas på och fossila bränslen fasas ut i snabbare takt. Regeringen har i sin klimat- och energiproposition från 2009 formulerat ett mål om en fossilbränsleoberoende transportsektor i Sverige år 2030:

”Arbetet med att minska transportsektorns klimatpåverkan utvecklas och år 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen.”

Omställningsplaner i stat och bolag

I propositionen redovisas också olika delåtgärder för att nå detta mål. Bland dessa återfinns exempelvis:

Bränslefrågan är viktig i arbetet med omställningen till en fossilfri transportsektor i Sverige, men även energieffektiviseringspotentialen är stor i såväl fordon som i beteendemönster. Fordonen finns, bränslen finns, men rätt lösningar krävs på rätt plats. Som en del i detta bör statliga myndigheter och bolag ta fram planer på att ställa om från fossila bränslen till förnyelsebara alternativ, såsom biogas, HVO (hydrerade vegetabiliska oljor) och el. Denna omställning måste ske betydligt snabbare även i hela landet. Staten bör vara en föregångare och visa vägen för både kommuner och regioner.

Närproducerade drivmedel

Vi har i dag många fullgoda alternativ till bensin och diesel som är fossilfria. När det gäller inköp av fordon bör detta ske utifrån bränslets klimatpåverkan. Sverige har även goda förutsättningar för att producera en stor andel förnybara drivmedel på hemmaplan. Exempelvis kan biogas produceras från olika slags organiskt avfall och ett flertal biodrivmedel kan produceras ifrån skogsråvara. Sverige har en stor förnybar elproduktion, som kan bli ännu större med mer sol- och vindkraft och som kan användas till elbilar.

Sverige är på god väg att fasa ut fossila bränslen gällande transporter, men det är hög tid att skynda på utvecklingen.

Staten måste gå före och visa vägen!

Forrige artikel "Transportplanen måste utgå från klimatmålen" Næste artikel "Norden bidrar till växande marknad för gröna obligationer"
Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Skogsstyrelsens får en rejäl anslagsökning i finansminister Svantessons budget vilket gläder såväl generaldirektören som branschorganisationen Skogsindustrierna. Men många myndigheter på miljöområdet får mer begränsade tillskott och alla branschorganisationer är inte glada.