Ämnesbetyg kan återinföras på gymnasiet

KUNSKAPSBEDÖMNING. Den pågående gymnasieutredningen får ytterligare ett uppdrag: Att se över möjligheterna att införa ämnesbetyg i gymnasiet.

– Elever ska belönas för det de kan, inte bestraffas för vad de inte kan. Helhetsprestationen måste vara det som ligger till grund för betyget. Betygssystemet ska främja lärande, premiera hårt arbete och spegla de kunskaper eleverna faktiskt har, kommenterar gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (S) i ett pressmeddelande.

Idag sätts betyget efter varje avslutad kurs, så kallade kursbetyg. Enligt utbildningsdepartementet har kursbetygen kritiserats för att motverka ämnesfördjupning, orsaka stress och leda till fler avhopp i förtid. Det har även framförts att betygen i för hög utsträckning påverkas av elevens sämsta prestation, vilket gör att betygen upplevs som bestraffande.

Regeringens utredare Helen Ängmo får därför i uppdrag att analysera förutsättningar för att införa ett system där betyg sätts för ett helt ämne – ämnesbetyg, i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Ängmo ska också analysera för- och nackdelar med ämnesbetyg jämfört med kursbetygen, och vilka konsekvenser det skulle få för tillträde till högre utbildning.

Login