Lärarfack kritiska till förslag om EU-undervisning

SAMHÄLLSKUNSKAP. Undervisning om EU behöver stärkas, enligt ett tidigare utredningsförslag. Men de båda stora lärarfacken betackar sig för mer detaljstyrning.

I vintras presenterade en utredning sina slutsatser på hur inflytande och insyn över EU-beslut kan förbättras. En iakttagelse var att kunskapen om EU är dålig bland lärare och att det leder till brister i undervisningen och dåliga kunskaper bland eleverna.

Ett förslag var att stärka EU-undervisningen genom att förtydliga skolans styrdokument och att grund- och gymnasieskolans uppdrag att ta med EU-nivån i undervisningen om demokratifrågor ska stärkas ytterligare i kurs- och ämnesplanerna.

Men detta motsätter Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund. Ett skäl är att EU-frågan redan ingår i de olika planerna. Men dessutom leder det till en ännu större detaljstyrning av skolan. Och att ytterligare detaljstyra vad som ska tas upp i undervisningen är svårmotiverat i förhållande till lärarnas professionella frihet och den trängsel som redan finns i kurs och ämnesplaner, enligt Lärarnas Riksförbund.

Login