Liberalerna går till val med skral kassa

PROFILERING. Skola och integration är frågorna som ska locka väljare till Liberalerna. Samtidigt kämpar partiet med små ekonomiska förutsättningar i valrörelsen.

Liberalerna har en av de minsta budgetarna för sin valrörelse. Partiet kommer att ha 20 miljoner i sin kampanjbudget. Att jämföra med Moderaterna som satsar cirka 50 miljoner, liberala huvudkonkurrenten Centerpartiet som har avsatt 70 miljoner och Socialdemokraterna som kommer att förfoga över 100 miljoner i valarbetet. 20 miljoner är dessutom mindre än man haft tidigare, enligt partisekreterare Maria Arnholm (L).

Med de i sammanhanget små resurserna kommer L att satsa framförallt på onlineannonsering och på att få ut sitt budskap i sociala medier. De ekonomiska resurserna är också en av anledningarna till att Liberalerna i valrörelsen väljer att fokusera på två profilområden.

– Man måste jobba smartare och mer koncist och en del i detta är att fokusera på färre frågor, säger Johanna Elgenius (L), biträdande partisekreterare, till Altinget.

Login