Myndigheter: Så ska fler lockas till naturvetenskapliga utbildningar

Om fler elever ska utbilda sig inom naturvetenskapliga ämnen behövs fler lärare, studievägledningen måste förbättras och könsbundna studieval motverkas. Flera myndigheter har kommit med synpunkter på vad regeringen behöver adressera i den kommande STEM-strategin. 

Fler elever behöver studera STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik, menar myndigheterna i Myndighetssamverkan för kompetensförsörjning och livslångt lärande. 

Myndigheterna lämnar flera förslag inför regeringens STEM-strategi, som presenteras till hösten, för att få fler att påbörja och fullfölja naturvetenskapliga och tekniska utbildningar.

Framför allt handlar förslagen om att ge fler unga förutsättningar att delta i utbildningarna, att vuxna får möjligheter till kompetensutveckling och omställning, samt insatser för att få fler att söka utbildningarna. 

Öka likvärdigheten

Likvärdigheten i skolan måste öka för att fler ska nå goda resultat i matematik, teknik och naturvetenskap och kunna studera vidare, menar myndigheterna. 

Här pekar man på den sociala snedrekrytering som sker redan från grundskola till gymnasieskola där elever från studieovana hem i stor utsträckning väljer yrkesprogram framför högskoleförberedande program. Elevers resultat i naturvetenskap och matematik är starkt kopplat till socioekonomisk bakgrund. 

Det blir svårt för högskolan att locka elever till utbildningar när de saknar grundkompetenserna, och myndigheterna menar att fler åtgärder måste införas i grundskolan. Det bör bland annat ske genom att naturvetenskapliga ämnen blir synligare i huvudmännens kvalitetsarbete och att tillgången till laborationsutrustning och ändamålsenliga lokaler säkerställs, skriver myndigheterna. 

Könsbundna val

Vidare ser myndigheterna stora behov av att komma till bukt med de könsbundna studieval som präglar elevers val av utbildning.

Flickor är underrepresenterade på naturvetenskapliga utbildningar och väljer trots goda betyg mer sällan att gå vidare till utbildningar med stora inslag av matematik, fysik eller tekniska ämnen. Därför föreslår myndigheterna att insatser införs för att ge fler flickor självförtroende och motivation att läsa STEM-ämnen. 

Utöver att öka flickors intresse för utbildningarna behövs fler insatser för att påverka studieval, bland annat genom vägledning, praktik och arbetslivskoppling, menar myndigheterna. 

Fler lärare

Om fler ska läsa STEM-ämnen behövs också fler legitimerade STEM-lärare och kompetensutveckling för befintliga lärare, konstaterar myndigheterna. I dagsläget saknar omkring hälften av lärarna i teknik och en tredjedel av lärarna i biologi, fysik och kemi legitimation.

”Lärarens roll i klassrummet är avgörande för elevernas lärande. Undervisningen i matematik, teknik och naturvetenskapliga ämnen behöver bedrivas av utbildade lärare med kunskap om både ämnena och ämnenas didaktik”, skriver man. 

Myndigheterna ser även ett behov av att se över utbildningarnas innehåll och tillgänglighet för att locka fler studerande. Bland annat föreslås en STEM-kompass med samlad information om olika vägar till STEM-yrken inom hela utbildningssystemet som även synliggör yrkesroller och områden där kompetensförsörjningsbehovet är störst.

Forrige artikel S-arbetsgrupp vill se 35-timmarsvecka: ”Århundrandets frihetsreform”  S-arbetsgrupp vill se 35-timmarsvecka: ”Århundrandets frihetsreform”  Næste artikel En av tre arbetslösa får inte tillräckligt stöd från matchningstjänst En av tre arbetslösa får inte tillräckligt stöd från matchningstjänst
Myndigheter slås samman

Myndigheter slås samman

Regeringen går vidare med delar av förslaget om att slå samman flera myndigheter. Den 1 januari 2026 ska sex myndigheter bli tre.

Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.