Hyresgäster mindre nöjda med sitt boende och sina grannar

Enligt en ny undersökning från Infostat är personer som bor i hyresrätt generellt mer missnöjda med sitt boende än personer som bor i bostadsrätt. 

När analysföretaget Infostat frågat omkring 1500 personer om hur nöjda de är med olika aspekter av sitt boende framgår att bostadsrättsinnehavare generellt är mer nöjda än hyresgäster. 

Det gäller bland annat områden som fysisk planering, bostadens storlek, planlösning och interiör. Men det gäller också aspekter som avstånd till kommunikationer, skola, butiker och vård. 

Enligt en geoanalys genomförd av Infostat har människor som bor i hyresområden, rent statistiskt, sämre samhällsservice än människor som bor i bostadsrättsområden.   

Hyresgäster verkar också mer missnöjda med sina grannar och med hur lugnt och tryggt området man bor i upplevs. Det är framförallt unga i hyresrätt som är missnöjda med frågor som rör trygghet och vilken typ av grannar man har.

Samtidigt uppger 31 procent av de hyresgäster som svarat på undersökningen att de inte är missnöjda med sitt boende. 

Infostat har också undersökt hur viktig tryggheten är när man söker nytt boende. Analysen visar att tryggheten är den viktigaste aspekten när det gäller bostadens läge. Här finns, i motsats till nöjdhet med sitt boende, inga större skillnader mellan de som bor i hyresrätt eller i bostadsrätt, båda grupperna uppger samma preferens för trygghet.

Tryggheten i ett nytt boende är lika viktig i storstadsområden som på landsbygd, bland äldre och bland unga, rika och fattiga, högutbildade och lågutbildade, svarande med svensk bakgrund eller utländsk bakgrund. Inte heller politiskt parti verka påverka hur man prioriterar trygghet vid ett nytt boende.

Forrige artikel Magdalena Andersson: Snabbutred skatt på bankernas övervinster Magdalena Andersson: Snabbutred skatt på bankernas övervinster Næste artikel SCB och Boverket ska ta fram karta över utanförskap SCB och Boverket ska ta fram karta över utanförskap