Så röstade Uppsalaborna om byggandet

Båda sidor utropar seger efter folkomröstningen om det fortsatta byggandet i Uppsala. 

I kommunens folkomröstning om att lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad genom att planera för fler bostäder i närliggande tätorter fick ja-sidan flest röster. 

Det preliminära resultatet från Valmyndigheten visar att 43 procent röstade ja, 14 procent röstade nej och 43 procent röstade blankt. Men båda sidor i frågan har dock utropat seger. 

– Jag är otroligt glad att vi har lyckats ena och samla 43 procent som röstar blankt och också tillsammans med nej-rösterna så är det alltså en majoritet som är emot vänsterstyrets planer än de som är för dem, säger Therez Almerfors (M), kommunalråd i opposition i Uppsala, till SVT

Men även Stefan Hanna (UP), som drivit frågan om en folkomröstning och som vill att förtätningen i staden minskar, gläds åt resultatet. 

– Jag har ju vunnit med en dunderseger, säger han. 

{{toplink}}

Frågan om byggandet i Uppsala och om det fyrvägsspår som är planerat att byggas mellan Uppsala och Stockholm har varit en infekterad fråga mellan partierna under lång tid. Beslutet att folkomrösta om kommunens planer för spårvägs- och bostadsbyggande fattades tidigare i år som en del av en överenskommelse mellan de styrande partierna S, MP, V och deras stödparti Utvecklingspartiet demokraterna. Frågan som ställs har dock fått kritik från oppositionen för att vara för otydlig

Folkomröstningen är rådgivande och kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) säger å sin sida att man tar resultatet med sig in i det fortsatta arbetet. 

{{toplink}} 

Forrige artikel Rekordhöga trösklar till bostadsmarknaden Rekordhöga trösklar till bostadsmarknaden Næste artikel Regeringen bollar vidare känslig avloppsfråga Regeringen bollar vidare känslig avloppsfråga
Regeringen vill spara in på Sveriges riksarkitekt

Regeringen vill spara in på Sveriges riksarkitekt

Regeringen drar in på finansieringen till Sveriges riksarkitekt. Det framgår i budgeten för 2025 som nu presenterats. ”Risken är ju förstås att det vi bygger blir fulare och mindre hållbart”, säger Tobias Olsson, Sveriges arkitekter.