Centerpartiet: Regeringens klimatpolitik är pinsamt omodern

Riksdagen behandlar nu ett lagförslag som gäller konsumentinformation om personbilar. Det hade kunnat vara ett fantastiskt tillfälle att hjälpa människor till klimatsmarta val. I stället visar regeringen att klimatet inte finns på Tidöpartiernas agenda, skriver Rickard Nordin (C) och Alireza Akhondi (C).

För 25 år sedan klubbade EU ett direktiv som slår fast att konsumenter ska ha rätt till mer information när de köper bil. Direktivet innebär bland annat att medlemsstaterna ska se till så att bränsleekonomi och koldioxidutsläppsmärkning finns synlig på inköpsstället. Det 25 år gamla direktivet förespråkar också att begagnade bilar ska omfattas. Inget av detta gör regeringen fullt ut. I synnerhet som dagens bilar drivs av såväl gas, etanol och el som traditionella bränslen.

Bristfälligt lagförslag

Med dagens flora av klimatvänliga alternativ på fordonsmarknaden ställer verkligheten större krav än tidigare på hur konsumentinformation behöver utformas. Vi vet att ett batterifordon eller gasfordon är dyrare i inköp, men billigare i drift, åtminstone innan regeringen chockhöjde skatten på biogas. Att redovisa en jämförelse av hur mycket fordonen förbrukar är därför inte tillräckligt eftersom förbrukningen mäts i olika enheter och på olika sätt. En jämförelse mellan olika fordonsbränslen inklusive andra ägarkostnader hade därför varit nödvändig för den som vill göra ett klokt val både för ekonomi och miljö.

Regeringens lagförslag omfattar dessutom endast nyförsäljning av fordon. Detta är bristfälligt. Inte minst skulle personer och hushåll med lägre inkomst vara betjänta av konsumentupplysning också om begagnade bilar. Människor med ansträngd ekonomi köper sällan nya bilar och en av de viktigaste grupperna som skulle ha nytta av konsumentupplysningen missas därför av den nya lagstiftningen.

Regeringen har inte förstått

Som om inte detta vore nog finns ännu fler brister i lagförslaget. När det gäller fordonsbatterier finns tydliga krav på att redovisa livscykelutsläppen. Varför det inte skulle gälla hela bilen och andra typer av bilar än batteribilar är svårt att förstå. Det gör mycket stor skillnad för ett fordon med förbränningsmotor och dess livscykelutsläpp om körningen sker på biogas respektive fossil bensin eller om stålet som använts är fossilfritt eller inte. Dessutom finns redan den sortens uppgifter tillgängliga i och med utsläppshandeln. Den informationen bör givetvis också delas till konsumenterna.

Tyvärr tycks regeringen varken ha förstått sakfrågan eller EU-direktivet. Redan i Alliansregeringens utredning om Fossilfrihet på väg från 2013 läggs grunden för flera av de förslag som rimligen borde ha funnits med i den nya lagstiftningen. Enligt vår mening är det tveksamt om det som regeringen föreslår ens kan anses uppfylla de krav som ställs i EU-direktivet. Med andra ord var den klimatpolitik som Tidöregeringen driver omodern redan på 90-talet. Det är kort och gott pinsamt.

Forrige artikel Sverige måste kräva ett starkare cyberförsvar i EU Sverige måste kräva ett starkare cyberförsvar i EU Næste artikel LRF: Dags att ge Europas bönder tillgång till gensaxen LRF: Dags att ge Europas bönder tillgång till gensaxen
Miljörörelsen om Roswall: ”Verkar inte direkt progressiv”

Miljörörelsen om Roswall: ”Verkar inte direkt progressiv”

Jessika Roswalls utnämning till miljökommissionär möts med skepsis från miljörörelsen. Flera miljöorganisationer ser henne inte som en grön profil och är oroliga för vad det innebär för den europeiska miljöpolitiken de kommande fem åren.