Linde: Nya tullar kan drabba vår fordonsindustri

KORTNYTT. Närmare 4 000 jobb inom fordonsindustrin i Sverige kan komma att påverkas om USA inför skyddstullar på motorfordon, visar en ny studie. 

På initiativ av EU- och handelsminister Ann Linde (S) har en ny studie om hur svensk ekonomi påverkas om USA inför skyddstullar på motorfordon genomförts. 

Studien visar att 3 900 jobb i den svenska fordonsindustrin skulle kunna drabbas vid ett sådant införande. Sverige är i dag ett av de länder där fordonsindustrin har störst betydelse för ekonomin, den svenska exporten av motorfordon till USA uppgår i dagsläget på 21 miljarder kronor om året och är därmed Sveriges viktigaste exportmarknad för fordon. 

Läs också: Debatt: Så blir svenska innovationer globala exportframgångar

Den nya studien visar även att de tullar som redan är införda för stål och aluminium huvudsakligen påverkar stålsektorn, där 800 jobb riskerar att drabbas. 

– Resultaten i studien bekräftar de farhågor som vi haft och understryker betydelsen av de handelsdiskussioner som nu sätter igång mellan EU och USA är. Det är viktigt att de diskussionerna förs i en konstruktiv anda så att frågan om biltullar kan tas bort från dagordningen. Ökad protektionism och handelshinder får stora konsekvenser för vår ekonomi och våra jobb. Just därför behöver vi fortsätta stå upp för den fria och rättvisa handeln och verka för en fortsatt bred enighet i EU kring dessa frågor, säger EU- och handelsminister Ann Linde i ett pressmeddelande. 

Läs också: Oenighet om miljardaffären Patriot

Studien har genomförts av professor Joseph Francois, verksam vid Berns universitet och VD för World Trade Institute i Bern.

Forrige artikel EU skärper sanktionerna mot Ryssland Næste artikel Sverige tog emot rekordstor EU-insats
Miljörörelsen om Roswall: ”Verkar inte direkt progressiv”

Miljörörelsen om Roswall: ”Verkar inte direkt progressiv”

Jessika Roswalls utnämning till miljökommissionär möts med skepsis från miljörörelsen. Flera miljöorganisationer ser henne inte som en grön profil och är oroliga för vad det innebär för den europeiska miljöpolitiken de kommande fem åren.