Ministern: Norden ska bli världens mest integrerade region

Som ordförande i Nordiska ministerrådet vill regeringen få bort gränshinder för att skapa världens mest integrerade region. Samtidigt stoppar Sverige ett fördjupat infrastruktursamarbete, och förlänger gränskontrollerna år efter år. ”Man måste också fatta beslut givet hur läget ser ut”, säger Jessika Roswall (M) till Altinget.

Det svenska ordförandeskapet i EU förra våren innebar en stor arbetsbelastning både för departement och ministrar som fick åka skytteltrafik till Bryssel. Samtidigt skulle Sverige vara ordförande i Nordiska ministerrådet, men räddades av Island som gick med på att byta år.

Nu har det däremot blivit Sveriges tur. Från och med årsskiftet är det den svenska regeringen, med Jessika Roswall i spetsen, som ska leda de nordiska mötena.

– Det nordiska samarbetet är viktigare än på länge, säger hon till Altinget.

Ansvaret för de nordiska frågorna har flyttats runt genom åren. I S-regeringen låg det på utrikeshandelsministern, men nu har alltså EU-ministern tagit över.

– Många saker som vi EU-medborgare har rätt till har vi haft länge som nordiska medborgare. Vi har till exempel haft en gemensam arbetsmarknad i 70 år och rent ekonomiskt skulle vi kunna platsa in i G20. 

Jessika Roswall ser att det allvarliga säkerhetspolitiska läget, men innan dess även pandemin, ytterligare aktualiserat frågan om ett starkt nordiskt samarbete.

När Altinget når henne kommer hon precis ut från ett möte med Nordiska rådet, den parlamentariska delen av samarbetet.

Gemensamma intressen och grundvärderingar kring demokrati, rättsstatens principer – och språk – är enligt henne grunden för samarbete.

– Vi förstår varandra väldigt väl och blir starkare tillsammans, säger Roswall.

Kontroller vid gränsen

Det första mötet mellan de nordiska ministrarna under svensk ledning hålls på fredag. Då ska man bland annat diskutera gränshinder i regionen, en av regeringens prioriteringar för ordförandeskapsåret.

– När jag träffar människor och politiker som lever i gränsregionerna så upplever man en frustration över att det fortfarande finns en hel del gränshinder, olika processer och lagar som förhindrar företag från att verka i flera nordiska länder till exempel, säger Jessika Roswall.

– Jag skulle vilja ha en mer sömlös region med ökade möjligheter för företag och människor att leva mer integrerat i Norden och där det är enklare att ta sig över gränserna.

Regeringen och det Nordiska ministerrådet arbetar mot en vision om att Norden ska bli världens mest integrerade region till 2030.

Sedan snart nio år tillbaka har det dock funnits ett tydligt hinder för den visionen. De tillfälliga gränskontroller, som infördes 2015 med anledning av de många flyktingar som sökte sig till Sverige, har förlängts gång på gång och kan innebära utmaningar för de som rör sig mellan länderna.

– Både den förra regeringen och den här ser ju skäl för att kunna skydda oss mot de säkerhetshot som finns. Sen är min roll som Nordenminister att se till att det fungerar så smidigt som möjligt. Men givet det allvarliga säkerhetsläget i Europa så behövs det här beslutet, säger Roswall och fortsätter:

– Det har flera skäl. Kriget, irreguljär migration och den gränsöverskridande kriminalitet som finns.

Men om man ska vara världens mest integrerade region, är det rimligt att då ha gränskontroller mellan länderna?

– Ja, i det här läget. Det är klart att vi vill ha ett Norden och ett Europa som är integrerat. Men man måste också fatta beslut givet hur läget ser ut.

Blockerar nytt samarbete

När det gäller möjligheten att transportera sig mellan länderna har Nordiska rådet efterfrågat ett djupare samarbete genom ett Nordiskt transportministerråd. Som enda land blockerar den svenska regeringen ett inrättande.

– Den frågan har varit på agendan sedan många år och jag pratar ofta med Andreas Carlson om de här frågorna. För oss är det viktigt att man har ett välutvecklat samarbete och dialog, och det är min uppfattning att vi har, säger Jessika Roswall.

Liknande råd finns exempelvis för miljöfrågorna, behövs inte det heller i så fall?

– Jo, men de har funnits länge. I Nordiska ministerrådet har vi både formella och informella samarbeten, och jag tror inte att det ena är viktigare än andra. Men vissa saker behöver man fatta beslut om. Andra saker, som till exempel infrastrukturen, då är dialogen och erfarenhetsutbytet det viktiga och då behöver det inte vara ett formellt transportministerråd. 

Forrige artikel Vitt skilda bud när sjöfartsstyrmedlen sätts under lupp Vitt skilda bud när sjöfartsstyrmedlen sätts under lupp Næste artikel Så kan ny överenskommelse om människohandel påverka byggbranschen Så kan ny överenskommelse om människohandel påverka byggbranschen