Ändra lagstiftningen för billyktorna

Det är dags att verka för att aktuell lagstiftning och tillhörande förordningar i Sverige stipulerar att baklyktor på bilar alltid ska vara tända under färd. Det skriver Samuel Klippfalk (KD), regionfullmäktigeledamot i Stockholm.

Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken. På samma sätt som lyktorna fram som standard alltid är tända i Sverige behöver baklyktorna vara tända utav trafiksäkerhetsskäl.

På tåg finns en term som heter ”stoppande fel” – med det menas fel som gör att tåget inte får framföras på rälsen. Ett sådant är att lampor inte lyser/blinkar med rött sken bakåt. Detta eftersom upphinnande tåg riskerar att inte identifiera ett tåg som stannat på rälsen.

Bilar behöver också synas bra i trafiken. Många av dagens nya bilar har en automatisk funktion som tänder lamporna bakåt när det börjar skymma ute, när det är mörkt, eller dålig sikt.

Många kör i mörker

Tyvärr fungerar inte alltid funktionen som det är tänkt och många bilar framförs därför utan tända baklyktor i komplett mörker, eller i skymning – ofta kombinerat med dåligt väglag, vilket ytterligare försämrar sikten.

På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa om vikten av rätt fordonsbelysning för samspelet i trafiken. Det är tillåtet att köra utan tända baklyktor under dagtid. Vid mörker, gryning, skymning samt när vädret är dåligt behöver baklyktorna dock vara tända. De avslutar med att upplysa om att belysningen kan behöva tändas manuellt.

Sikten skulle förbättras

Utöver att motverka de problem som uppstår vid mörker, skymning och dåligt väglag skulle tända baklyktor på bilar även förbättrarsikten generellt. Bilar skulle synas bättre även på dagen (till exempel i fallet med starkt solljus) och det skulle även bli lättare att särskilja bilar i trafik kontra parkerade bilar i stadstrafik.

Det är dags att verka för att aktuell lagstiftning och tillhörande förordningar i Sverige stipulerar att baklyktor på bilar alltid ska vara tända under färd.

Forrige artikel Forskare: Svensk kollektivtrafik är inte tillgänglig för personer med funktionsnedsättning Forskare: Svensk kollektivtrafik är inte tillgänglig för personer med funktionsnedsättning Næste artikel Dela upp Trafikverket Dela upp Trafikverket