Nytt hamnsamarbete ska stoppa kokainflöden till EU

En ny europeisk hamnallians mot organiserad brottslighet ska stoppa inflödet av kokain till den europeiska marknaden. Ett förbättrat internationellt samarbete mellan företag och myndigheter välkomnas av flera aktörer. 

ANTWERPEN/BRYSSEL. Det är med en stark svenska närvaro som en ny europeisk hamnallians ser dagens ljus i den belgiska staden Antwerpen på onsdagen. Utöver den svenska EU-kommissionären Ylva Johansson, som är den som i höstas lade fram förslaget till en allians, är både justitieminister Gunnar Strömmer (M) samt vd:n för Göteborgs hamn, Göran Eriksson, och vd:n för Helsingborgs dito, Bart Steijaert, på plats.

Det är inte för inte som alliansens tillblivelse uppmärksammas. Det nya samarbetet är tänkt att ta itu med de allvarliga problemen med narkotikasmuggling och kriminella nätverk som härjar i europeiska hamnar. 

Syftet är att få länder, kommuner, polis, EU-myndigheter, tull, rederier och hamnar att samarbeta bättre för att stoppa de enorma mängder narkotika och andra illegala varor som varje år passerar hamnarna och drar med sig våld och gängproblem.

”Hamnarna är viktiga knutpunkter för ekonomisk tillväxt, för möjligheter att skapa arbetstillfällen och för välstånd i EU. På grund av sin unika roll i de globala leveranskedjorna utnyttjas hamnar i allt högre grad av hänsynslösa kriminella nätverk för att smuggla narkotika och andra olagliga varor till EU”, står det i uttalandet som planerats för mötet och som Altinget har sett.

”I en anda av samarbete och ömsesidigt förtroende kommer vi tillsammans att identifiera känsliga frågor, utbyta och främja bästa praxis och formulera riktade operativa och tekniska lösningar”, lyder det under parollen ”Det krävs ett nätverk för att bekämpa ett nätverk”.

Ökat med 416 procent

Enligt EU-kommissionen har den europeiska kokainmarknaden vuxit med 416 procent mellan 2011 och 2021. Totalt beslagtogs 303 ton av europeiska myndigheter under 2021. 70 procent av alla narkotikabeslag i Europa sker i hamnar.

En av de hamnar som drabbats hårdast av problemet är hamnen i Antwerpen-Brygge, där den nya alliansen lanseras på onsdagen. Bara i Antwerpen beslagtogs 116 ton kokain enbart förra året – det är fem procent mer än året innan och ett nytt rekord.

Därför anser också hamndirektören i Antwerpen-Brygge att det är positivt att EU-kommissionen har gett sig själv i uppgift att skapa ramar för både myndigheter och privata aktörer att samarbeta för att stärka kampen mot organiserad brottslighet i Europas hamnar.

– Genom att sitta tillsammans blir vi smartare och vi kan utveckla saker tillsammans, säger Jacques Vandermeiren till Altinget.

– Att ha tullmyndigheter från olika länder med vid bordet är verkligen användbart eftersom de har annan information än vi. Tulltjänstemän i Nederländerna kan komma med information som är mycket användbar för ett land som Tyskland eller Belgien. Genom att dela med oss av den här typen av information kommer vi förhoppningsvis närmare en lösning, säger hamnchefen.

De tre länderna har redan etablerat ett sådant samarbete, förklarar Vandermeiren. Detta är vad EU-kommissionen nu bygger vidare på och som kommer att utvidgas till resten av EU.

Internationellt samarbete välkomnas

Tina Thorsell är samhällspolitisk chef för Transportföretagen, där branschorganisationen för hamnföretagen, Sveriges hamnar, är medlem. Hon välkomnar den nya hamnalliansen.

– Vi är alltid för internationella spelregler och samarbete så det är klart att vi ser positivt på det här, säger hon till Altinget.

Tina Thorsell understryker att det är viktigt att man fokuserar på frågan om hur olika aktörer samarbetar med varandra inom det här området.

– Det är ju ett delikat problem, för det handlar om ett samarbete mellan kommersiella aktörer, hamnarna, tillsammans med olika myndigheter så vi tycker att det är viktigt att man fokuserar på frågan, säger hon och pekar på att det inte alltid är lätt med många olika aktörer inblandade.

– Samverkan måste fungera och man måste ha tydlighet kring var ansvaret ligger mellan de olika aktörerna, säger hon.

Dansk frakt: "Vi behöver hjälp"

Även på andra sidan sundet, i grannlandet Danmark, upplever rederier och hamnar ett ökande problem med narkotikasmuggling. Därför har Danish Shippings sekretariatschef i Bryssel, Bjarne Løf Henriksen, stora förhoppningar på samarbetet.

– Det är mycket positivt att det startas. Det är verkligen efterfrågat, säger han.

Han är tydlig med att det har blivit ännu viktigare för de danska rederier som han företräder efter att mycket av den illegala verksamheten har flyttat från sydeuropeiska länder som Spanien till nu främst i Belgien och Nederländerna. Här har Danish Shippings medlemmar som exempelvis Maersk terminaler, och här lägger många av deras fartyg till – ibland med illegalt gods ombord utan deras vetskap.

– Rederierna är ofrivilliga transportörer som har väldigt svårt att lösa problemet på egen hand. När allt kommer omkring kan vi inte screena 100 procent av alla containrar som går ut från Sydamerika. Vi behöver hjälp och samarbete, säger han.

Därför tror Bjarne Løf Henriksen att utsikterna till ett mer formaliserat samarbete på detta område kommer att vara av stor betydelse för arbetet med att täppa till införseln av illegala varor till Europa.

– Det är mycket vettigt att starta hamnalliansen så att rederier, hamnar och myndigheter ser varandra i ögonen och delar med sig av vilka roller och vilket ansvar som ligger på vem i värdekedjan när det gäller organiserad brottslighet och narkotika, säger han.

Insatser på global nivå

Bjarne Løf Henriksen hoppas att nästa steg blir att sprida insatserna till en global nivå, så att ansvaret inte bara ligger hos européerna. Det är också en del av den färdplan mot organiserad brottslighet som EU-kommissionen lade fram i oktober förra året när den presenterade utkastet till den nya hamnalliansen.

Det första mötet i Antwerpen kommer bland annat att innehålla diskussioner om hur samarbetet mellan tull och polis kan stärkas och vad som bör göras åt det utbredda problemet med brottslingar som infiltrerar europeiska hamnar, säger EU-kommissionen.

Forrige artikel Dystert läge för trafiksäkerhetsmål Dystert läge för trafiksäkerhetsmål Næste artikel Svenskt näringsliv lägger till diger elnätslista: Vill hålla trycket uppe Svenskt näringsliv lägger till diger elnätslista: Vill hålla trycket uppe