Osäkert om alla som rusade för att köpa miljöbil får bonus

Det blev rusch efter miljöbilar när regeringen med ett dygns varsel meddelade att klimatbonusen upphör. Men frågan är om alla som beställde bil i tid faktiskt kommer att få sin bonus utbetalad. ”Det finns en osäkerhet”, säger Emmi Antonsson på branschorganisationen Mobility Sweden.

En stor andel av dem som beställt sin elbil i höst kommer kanske inte vara berättigade till utbetalning av klimatbonusen förrän i början av år 2024. Detta då leveranserna av elbilar kan vara mycket långa och då en miljöbil ska ha rullat på vägarna i sex månader innan staten betalar ut bonusen, enligt rådande regler.

Men enligt regeringens budgetproposition ska anslaget för klimatbonus vara nere på noll kronor från och med år 2024. Frågan är alltså om det finnas några bonuspengar för Transportstyrelsen att betala ut eller om regeringen tillför medel i kommande budgetar.

– Det finns en osäkerhet men vi förutsätter att regeringen allokerar budget under 2023 och vid behov även 2024 för att täcka utbetalningarna av bilar beställda till och med 8 november 2022, säger Emmi Antonsson, chef för kommunikation och public affairs på Mobility Sweden.

Räcker pengarna?

Det är nämligen också osäkert om de nästan sex miljarder kronor som regeringen avsätter nästa år som en avslutning på klimatbonusen är en väl avvägd summa. Det plötsliga beskedet om att klimatbonusen skulle upphöra inom ett dygn skapade en köprusch hos landets bilhandlare, men Mobility Sweden har ännu inte samlat in sin statistik.

– Vi tror vi ska ha en överblick klar inom kort. Då har vi för avsikt att meddela regeringen hur mycket som behövs, säger Emmi Antonsson.

Jonny Geidne, senior rådgivare på Transportstyrelsen, påpekar att ingen någonsin har varit garanterad en klimatbonus, även om man uppfyllt kraven.

– Ingen har kunnat vara säker på att få pengar, men hittills har det alltid kommit nya anslag när de tagit slut. Men det krävs ett nytt politiskt beslut varje gång, säger han till Altinget.

SD: Vi får se

Altinget har sökt klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari (L) med frågor om regeringen avser att skjuta till ytterligare anslag om de sex miljarderna inte räcker till samt om det kommer finnas anslag under år 2024.

SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen säger att han inte vet om frågorna har diskuterats.

– Det är uppenbart att man aldrig har varit garanterad pengar, utan de betalas ut tills de är slut, säger han och fortsätter:

– Men jag kan väl tro att man inte tänkt ändra spelreglerna, utan att de som har fått löfte om att få ska få. Vi får se.

Info till myndighet kom inte fram

Beskedet, i form av ett pressmeddelande, om att klimatbonusen upphör från och med den 8 november kom som en överraskning – även för Transportstyrelsen som hanterar stödet.

– Personligen fick jag veta det när jag tittade på tv på kvällen. Det var meningen vi skulle få information några timmar tidigare, men av olika orsaker blev det så, säger Jonny Geidne.

Emmi Antonsson säger att man från bilbranschens sida hade börjat få vissa föraningar, trots att alla tre regeringspartierna i samtal före valet sagt att man ville behålla bonusen men ta bort malusen.

– Det var väldigt tyst kring budgetprocessen, locket på. Men ryktena sa att de hade budgetproblem och klimatbonusen är en stor utgift, säger hon och fortsätter:

– Vi hade inte trott att man skulle ta bort hela bonusen och framför allt inte med en dags varsel, vilket har skapat mycket osäkerhet för konsumenterna.

Branschen: Det finns andra lösningar

Emmi Antonsson är kritisk mot hur regeringen hanterat hela frågan så här långt.

– Vi brukar inte vara kritiska till regeringen medialt. Vi vill hellre försöka ha en dialog. Men man hade kunna förändra systemet på flera andra sätt, för att minska kostnaderna. Och man hade kunnat förvarna branschen. Den här bristen på dialog och kommunikation gör att det inte har funnits en chans att föreslå andra lösningar. Marknaden behöver fortfarande styrmedel men det måste inte vara just bonus-malus. Jag hoppas att regeringen framgent vill ha en bättre dialog, säger hon.

Om några detaljer i förordningen, kring exempelvis utbetalning och tidsramar, kommer att ändras återstår att se. Regeringen har ännu inte beslutat om ändringarna i förordningen, ändringar som kommer att bli retroaktiva. Det som finns är än så länge skrivningarna i budgetpropositionen, ett pressmeddelande från regeringen samt en Frågor och svar-sida på regeringens webbplats. 

Forrige artikel C: Regeringen har ingen plan för vattenkraften C: Regeringen har ingen plan för vattenkraften Næste artikel EU-ministern hoppas på att skapa breda klimatallianser EU-ministern hoppas på att skapa breda klimatallianser
Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Skogsstyrelsens får en rejäl anslagsökning i finansminister Svantessons budget vilket gläder såväl generaldirektören som branschorganisationen Skogsindustrierna. Men många myndigheter på miljöområdet får mer begränsade tillskott och alla branschorganisationer är inte glada.