Svensk optikerförening: Trots att optikerkedjorna gör storvinster snålar de på kvaliteten
Optikbranschen är extremt konkurrensutsatt. Vi är oroade över att pengarna får komma före kvalitet och patientsäkerhet. Det skriver Daniel Skogsrud, Unni Rosengren och Marie Wallman Andersson, Svensk optikerförening.
Af Företrädare för Svensk optikerförening
Se undertecknarna i rutan nedan
På några glasögonkedjor gör nu anställda utan optikerlegitimation synundersökningar och kvaliteten för kunder försämras kraftigt. Synsam och Specsavers är de två företag som kommit längst med detta. Den som behöver glasögon riskerar att bli undersökt av en säljare utan tillräckliga kunskaper. Optikerkedjorna gör stora vinster men vill ändå snåla in på kvaliteten.
Outbildade glasögonförsäljare
Synsams styrelseordförande blev till exempel upptaxerad med 133 miljoner kronor för två taxeringsår. Det står i kontrast till de sänkta kompetenskraven. Vi i Svensk optikerförening står upp för alla legitimerade optiker. Vi ställer oss också på kundernas sida och uppmanar de berörda kedjorna att tänka om.
Nu kan kunden bli undersökt av en säljare som antingen bara har ett par veckors utbildning eller är helt outbildad kring syn. Risken finns att säljaren missar en ögonsjukdom eller att kunden går hem med glasögon som har fel styrkor.
Optikeryrket ställer höga krav på kompetens. För att bli optiker krävs minst tre års utbildning på universitet. Socialstyrelsen utfärdar legitimation som medför ett särskilt stort ansvar för att arbeta patientsäkert och vetenskapligt. En legitimerad optiker behövs för också för att upptäcka ögonsjukdomar och kunna skicka vidare kunder till vården. Legitimerade kan också skriva remiss till ögonläkare och ortopister samt upptäcka dold skelning.
Riskabelt att tumma på kvaliteten
Socialstyrelsen publicerar nu nya föreskrifter för optiker. I arbetet med att ta fram de nya allmänna råden har Svensk optikerförening drivit på för en tydligare föreskrift än för andra vårdyrken. Optikbranschen är extremt konkurrensutsatt. Vi är oroade över att pengarna får komma före kvalitet och patientsäkerhet. Bara legitimerade optiker, eller andra legitimationsyrken bör utföra synundersökningar som leder till ordination av glasögon.
Kunder behöver ställa kritiska frågor och ta reda på att man verkligen får träffa en utbildad optiker. Kvalitetssänkningen kan bli kostsam för alla med dålig syn. Säljaren kan ge kunden fel synhjälpmedel eller missar att upptäcka ögonsjukdomar. Ändå kostar glasögonen lika mycket som när proffs gör jobbet.