Regeringen bryter löfte om stöd till sjöfarten

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) utlovade stöd till överflyttning av gods till sjöfarten i vårbudgeten, men i regeringens förslag riktas stödet endast till tågtransporter. Ministerns uttalande syftar till ”regeringens samlade politik”, enligt hans stab.

När regeringen presenterade förslaget om att mer än fördubbla stödet till överflyttning av gods tryckte infrastrukturministern på att det också skulle öppna för en ökning av godstransporterna till havs, något som varit de senaste regeringarnas ambition under flera år.

– För att kunna fortsätta det arbetet så vill vi nu också skjuta till ytterligare resurser. 697 miljoner kronor under 2022 i miljökompensationer, för att ännu mer underlätta förutsättningarna att flytta över mer gods från väg till järnväg och till sjöfarten, sa Tomas Eneroth (S) på presentationen.

Men i det förslag som sedan presenterades en vecka senare, i budgetpropositionen, framgick det att så inte var fallet. Det föreslagna tillskottet till miljökompensation kan förvisso leda till fler så kallade intermodala transporter där sjöfart också ingår, men stödet syftar just till att gå till överflyttning av gods från väg till järnväg.

Eneroth ställer inte upp på intervju

Altinget har sökt infrastrukturministern den senaste veckan för att få en intervju. Men ministern har via sin pressekreterare avböjt att svara på frågor muntligen. Skriftligen svarar pressekreteraren delvis på en av frågorna.

Ni talar om att tillskottet ska kunna gå till sjöfarten, men stödet är ju riktat till främst järnväg. Hur gynnas sjöfarten i praktiken av tillskottet?

– Den här miljökompensationen går till järnvägen. Men regeringen gör också en satsning på ekobonus till sjöfarten. Regeringens samlade politik avser att flytta mer gods från väg till järnväg och sjöfart, det är vad statsrådet hänvisar till under pressträffen.

Några uppföljande frågor vill inte ministern svara på, trots upprepande förfrågningar.

Sjöfartsstöd har det kämpigt

För samtidigt finns det vissa frågetecken kring just stöden för sjöfarten. Regeringens satsning på ekobonus har funnits sedan 2018, i två omgångar, med den senaste utlysningen 2021.

De 50 miljoner kronor som ligger i stödet 2022 riskerar dock att inte kunna fördelas ut, varnar Trafikverket, då det har varit svårt att få ut stöden till de projekt som kan få medel. Detta eftersom projekten inte får ”vara pågående och det tar tid att komma i gång med helt nya transportupplägg”, skriver Trafikverket i sitt budgetunderlag.

Expertmyndigheten har därför begärt att de ska få mandat att flytta över bonus-pengar även till nästa år, en begäran som inte hörsammades i vårbudgeten.

Omtaget kan få svårt att komma loss

Samtidigt ligger det också 100 miljoner i årets budget till ett ”breddat ekobonus”-stöd, som dels ska kunna gå till fler aktörer – även bara järnvägstransporter, dels ska kunna gå till andra former av åtgärder än nuvarande stöd. Men även de pengarna riskerar att ”brinna inne”, då stödförordningen inte är på plats.

Trafikverket har förvisso tagit fram ett förslag utifrån Trafikanalys utredning 2019. Men att det ska vara möjligt för regeringen att besluta om denna i tid för att Trafikverket sedan kan besluta om stöd under året anses mycket osäkert. Den bedömningen gör Björn Garberg, nationell sjöfartssamordnare på Trafikverket. Därför kan det också bli aktuellt med begäran om anslagssparande även där.

– Ska man vara krass så är det absolut bästa att komma i gång med en ansökningsomgång i slutet av 2022, som sedan kan beslutas under början av 2023, så att man har ett helt kalenderår på sig, säger Garberg till Altinget.

”Har skapat en lägereld”

Det nuvarande ekobonus-stödets delvis kämpiga tillvaro har dock gjort att marknadsaktörer inlett ett samarbete kring flera potentiella projekt som kan leda till mer överflyttning, vilket också bäddar för att den breddade ekobonusen kan rulla smidigare, fortsätter Garberg.

– Även om det har varit svårare än vad vi trott, så har vi fått en lägereld att samlas kring.

Svensk sjöfart: Viktigt med breddning

Anders Hermansson, vd på branschorganisationen Svensk Sjöfart, ser också att politiken har fler angelägna frågor på sitt bord för att stimulera mer godstransporter till sjöss, utöver den nuvarande och breddade ekobonusen.

Det handlar bland annat om att ta fram en hållbar finansiering för Sjöfartsverket, som nu utreds av Statskontoret. Men också om att få till investeringarna i nya isbrytare.

– Sedan är det klart att vi tycker att det är viktigt att man faktiskt kan leverera den breddade ekobonusen. 

Artikeln har uppdaterats efter publicering med ett förtydligande tillägg av ordet "också" i första stycket.

Forrige artikel Trafikverkets val av Mora irriterar kommunalrådet i Malung-Sälen Trafikverkets val av Mora irriterar kommunalrådet i Malung-Sälen Næste artikel Slutfas för miljötillståndsutredning – opposition ser fram emot resultat Slutfas för miljötillståndsutredning – opposition ser fram emot resultat