Ministrar vacklar inför krav på återvinning av fler batterier

Miljöministrarna kommer att undanta skärpta återvinningskrav på elsparkcyklarnas batterier när de samlas på torsdag. ”En väldigt välbalanserad och bra inriktning”, menar Annika Strandhäll, som dock gärna sett att ministerrådet gått längre. Miljöministern får också uppbackning av parlamentsförhandlare: ”Vi måste göra allt för att minska beroendet av Putin”.

Som ett led i att göra EU mindre importberoende av de råvaror som behövs i klimatomställningen, har flera delar av det ”cirkulära ekonomi”-arbetet inom EU skruvat upp tempot de senaste åren.

Testballongen för stora delar av det nya sättet att reglera produkter från ”gruva till slutanvändning” återfinns i batteriförordningen, som just nu tar stora kliv framåt hos EU-lagstiftarna.

– Vi har varit otroligt angelägna om att få denna på plats, säger Annika Strandhäll, klimat- och miljöminister (S), till Altinget.

Efter att ha fått grönt ljus både från EU-ambassadörerna och EU-nämnden i fredags anses nu budet för hur ministerrådet vill förändra EU:s batteriregelverk nästintill färdigbakat ut.

– Det är en väldigt välbalanserad och bra inriktning som man landat i, fortsätter Strandhäll.

Bred uppbackning i EP

Detaljerna är ännu inte officiella i överenskommelsen, men det finns några klara besked. Där EU-parlamentet förra veckan enades bakom att omfatta ett antal ytterligare batterikategorier i bland annat återvinningskraven, så kommer ministerrådet att ta en mer avvaktande position när de ses på torsdag.

Bland annat kommer inte elsparkcykelbatterier och andra ”batterier för lättare transportmedel” omfattas av hållbarhetskraven från början, utan endast eventuellt först efter fem år eftersom ”det saknas tillräcklig data” i underlagen för att ställa de kraven redan nu.

Det budet uppskattas dock inte av EU-parlamentsförhandlare.

– Vi måste göra allt för att minska beroendet av Putin.

I EU-parlamentet fick just den säkerhetspolitiska dimensionen en ytterligare skjuts inför omröstningen, då förespråkarna med hänvisning till att Ryssland är huvudleverantör till flera av de centrala komponenterna i både bränsleceller och Li-ion batterier fick uppbackning för sin linje i slutdebatten.

Vissa skärpningar gick igenom

Svenska regeringen har också förordat detta i förhandlingen i rådet, men fick till slut ge upp. Men det ses som en seger att alla elbilsbatterier ska omfattas av kraven till skillnad från i EU-kommissionens förslag, där det låg en kapacitetsgräns.

– Samtidigt är det just i elbilsbatterierna som den största miljövinsten nås, säger en ministerrådsförhandlare.

En till punkt där den svenska regeringen fick ge upp gällde ambitionen om att koppla samman batterireglerna tydligare med kemikalielagstiftningen Reach, för att begränsa spridningen av farliga och känsliga ämnen i batterierna just via denna.

Förespråkarna för den andra linjen pekade på att batterireglerna begränsar spridningen också i avfallsledet. Men från regeringens sida hade man hellre sett att de farliga ämnena som används just i batterier också begränsas generellt.

– Den har vi fått släppa för att komma överens. Vi uppfattar inte heller att det kommer att ge några stora åverkningar, men det handlade om att vi ville värna att Reach skulle vara den absolut viktigaste lagstiftningen. Det uppfattar vi fortsatt också att vi är överens om i rådet, säger Annika Strandhäll till Altinget.  

Del i flerstegsraket

Signalvärdet av att komma överens redan nu har flera poänger. En av dem är att pekar till EU-kommissionen hur långt lagstiftarna är villiga att gå.

Flera av de initiativ som först lanserats i batteriförordningen kommer nämligen nu också att återkomma i fler produktkategorier i EU-kommissionens förslag för att utvidga ecodesign-reglerna den 30 mars. Det rör bland annat kraven på att sätta upp klimatfotavtryck på produkter, något som nu får ett grönt ljus hos EU-lagstiftarna.

– I dag har vi inte det, men i stället för att säga att ”vi behöver först en metod innan vi tar en lag som ställer krav på det” så ger vi i överenskommelsen grönt ljus till att ett sånt förslag läggs fram, säger en ministerrådsförhandlare till Altinget.
{{toplink}}

Forrige artikel Rådet kan enas om klimattullarna – men skjuter på den svåra striden Rådet kan enas om klimattullarna – men skjuter på den svåra striden Næste artikel Miljömålsberedningen har nått en uppgörelse Miljömålsberedningen har nått en uppgörelse
Kyrkans skogsutredare: Vårt förslag har ingen prutmån

Kyrkans skogsutredare: Vårt förslag har ingen prutmån

Svenska kyrkan behöver ställa om sitt skogsbruk. Det är en process som kommer att kosta pengar, men som är helt nödvändig, enligt kyrkans egen skogsutredare Göran Enander. ”Det är ingen återvändo”, säger han.