Åklagare tar bolag till domstol: Krävs tillstånd för elsparkcyklar?

Ett norskt elsparkcykelföretag kan få företagsbot i Gävle tingsrätt för att ha placerat elsparkcyklar utan tillstånd enligt ordningslagen. Första prövningen av sitt slag, enligt både åklagare och experter på Transportstyrelsen.

Efter att regelverket som uppmanar kommuner att införa körförbud på gångbanor och trottoarer och parkeringsförbud på gång-, cykelbanor och trottoarer trätt i kraft förra året, prövas nu frågan om utsättandet av elsparkcyklar kräver ett tillstånd enligt ordningslagen.

Detta efter att ett norskt elsparkcykelbolag, Ryde, satt ut cyklar i Gävle under 2021-22 utan tillstånd, vilket ledde till en polisanmälan från Polisen som nu tagits vidare till Gävle tingsrätt.

– Jag menar att denna verksamhet, som bolaget har gjort, kräver tillstånd enligt ordningslagen. Det säger de att det krävs inte alls. Det är där vi står, helt enkelt, säger åklagare Christer Sammens till Altinget och fortsätter:

– Om ett företag vill ställa ut elsparkcyklar, så är det frågan om det krävs tillstånd enligt ordningslagen? De menar att det är en näringsverksamhet som inte kräver det tillståndet. Jag påstår att det är så, så nu får domstolen prova med det.

Krävs för annan verksamhet

Enligt ordningslagen krävs ett tillstånd av polisen, som hämtar in ett yttrande från bland andra kommunen innan de beviljar tillstånd.

– Mycket av det som sker inom offentlig miljö kräver ju tillstånd enligt ordningslagen. Ställer du ut en glassgubbe på trottoaren krävs det ett tillstånd, och då tycker jag att det är rimligt att det krävs i detta fall också, säger Sammens och fortsätter:

– Det har varit väldigt mycket åsikter om det krävs, eller inte. Och det har förts diskussioner om det. Men hur det egentligen förhåller sig, det vet vi inte.

Det norska bolaget har tidigare hamnat i hetluften efter att ha placerat ut cyklar utan tillstånd, och har bland annat hotats med föreläggande i Stockholm om de inte tog tillbaka cyklarna.

Många elsparkcykelbolag har annars gjort tolkningen att det är tillståndspliktig verksamhet, och därmed sökt tillstånd.

Men frågan har ännu inte prövats i svensk domstol, enligt vad både Sammens och experter på Transportstyrelsen vet om.

– Inte vad jag vet. Jag vet att vi har tittat på frågan om vad som är en elsparkcykel, eftersom det har varit gränsfall där, säger utredaren Kristofer Elo på Transportstyrelsen och fortsätter:
– Och vi har fört lite resonemang kring ordningslagen kontra parkeringslagstiftningen. För ordningslagen tillämpas när ingen annan lagstiftning gäller, om man säger så. För det finns ju parkeringsbestämmelser, och då får du parkera cyklar inom dessa.

– Men när du är näringsidkare, på allmän plats, så är det också ett regelverk. Så det finns två delar i det här, i och med att bolagen använder allmän plats för att bedriva sin verksamhet, fortsätter Elo.

Altinget har sökt Ryde för en kommentar utan framgång. 

Beslutskedja: Parkering av elsparkcyklar

25/10
2021
26/1
2022
26/1
2022
25/4
2022
27/4
2022
29/6
2022
17/8
2022
17/5
2023

Forrige artikel Byggnads varslar om strejk Byggnads varslar om strejk Næste artikel Helomvändning för utredning om kommunernas mark – ska bekämpa brott Helomvändning för utredning om kommunernas mark – ska bekämpa brott