Ministern vill se snabbutredning av säkerhetsåtgärder i kollektivtrafiken

Ett nationellt säkerhetsprogram för järnvägsskydd och säkerhetsplaner på företagsnivå för aktörer inom järnväg- och kollektivtrafiken är två av förslagen som ansvariga myndigheter ska se över i en snabbutredning.

Regeringsuppdraget till Trafikverket och Transportstyrelsen innebär bland annat att de i ett brett uppdrag under fem månader ska se över vilka åtgärder de anses behövs för att ”stärka det svenska järnvägs- och kollektivtrafikskyddet”.

Initiativet, som beskrivs ha kommit till efter löpande diskussioner med de ansvariga myndigheterna, hämtar bland annat inspiration från rekommendationer som presenterats av EU-kommissionen 2018, samt diskussioner som förts inom den EU-gemensamma expertgruppen på området, Landsec.

Den ansvariga ministern, Andreas Carlson, menar att åtgärden främst ska ses som proaktiv.

– Vi har ett mycket allvarligt läge mot Sverige, det råder ett högt terrorhot – en fyra på en femgradig skala – och vi möter den här situationen från en hög nivå. Trafikverket har redan tillsatt en nationell stab, transportsstyrelsen har höjt sin beredskap sedan Rysslands invasion av Ukraina. 

Det kan låta som att er bild av situationen är att säkerheten inte är tillräcklig. Men missförstår man dig då?

– Mötet jag hade på morgonen (på måndagen reds.anm) med generaldirektörer och experter från myndigheterna pekar på att det finns ett behov av att utreda vilka ytterligare åtgärder som behövs för att stärka skyddet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson till Altinget och tillägger:

– Järnvägs- och kollektivtrafikskyddet är exempelvis mindre reglerat på EU-nivå än exempelvis på luft- och sjöfartssidan, och därför finns det stor anledning att nu utreda vilka åtgärder som krävs för att öka skyddet.

Stärkta säkerhetskrav kan samtidigt leda till högre trösklar för resenärerna. Hur ser avvägningen ut mellan säkerhet och tillgängligheten?

– Det är viktigt med god tillgänglighet i kollektivtrafiken. Och det var också något som vi samtalade om kring med Trafikverket och Transportstyrelsen. För det är en avvägning som behöver göras, och det ligger i uppdraget att göra den. Att ha en god tillgänglighet för resande, men samtidigt en högre grad av skydd för järnväg- och kollektivtrafik, säger Carlson till Altinget.

I uppdragsbeskrivningen ingår dock ingen särskild uppdragsbeskrivning med hänvisning till tillgänglighetsaspekten. Experter på departementet påpekar dock att det är en av de centrala delarna i de transportpolitiska målen att ge god tillgänglighet.

Forrige artikel ”Planer i sig gör ju inte att det inte svämmar över nästa år” ”Planer i sig gör ju inte att det inte svämmar över nästa år” Næste artikel ”Snart måste vi fråga Ryssland vad det blir för väder i morgon” ”Snart måste vi fråga Ryssland vad det blir för väder i morgon”
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.