Stöd från experter ska förhindra våldsdåd i skolan
Center mot våldsbejakande extremism ska stötta kommuner och skolpersonal i arbetet att förhindra skolattacker, föreslår utredare Jonas Trolle.
Skolsäkerhetsutredningen undersöker hur det förebyggande arbetet mot våldsdåd i skolan kan stärkas och hur beredskapen kan förbättras.
Utredare Jonas Trolle, som också är chef för statliga Center mot våldsbejakande extremism (CVE), föreslår i ett delbetänkande att CVE ska få i uppgift att stödja kommuner, myndigheter och andra aktörer i arbetet att förebygga skolattacker.
Behov av specialistkunskap
CVE ger redan i dag stöd åt bland andra socialtjänsten vid misstanke om personer som ägnar sig åt våldsbejakande extremism, men går inte in i individärenden. Enligt Jonas Trolle är det viktigt att skolattacker börjar ses som en egen ”miljö”.
– Våldsbejakande extremism är ett bredare spektrum än bara till exempel islamism eller högerextremism. Det kan även handla om skolattacker. Det är viktigt att belysa att det finns olika sorters våldsbejakande extremismmiljöer för att kunna förebygga, säger han till Altinget och fortsätter:
– Även om en skolattack ofta förklaras med psykisk ohälsa så har gärningspersonerna ofta inspirerats av en destruktiv våldsbejakande subkultur.
Nu föreslår Jonas Trolle i delbetänkandet att CVE ska få en tydligare roll i att stödja kommuner och myndigheter vid bedömning om risk för våldsdåd i skolan.
– Vi kan komma in med stöd och specialistkunskap som kommunernas och skolornas personal inte alltid har i dag. Sverige har nästan 300 kommuner och det förekommer skillnader.
– Flera kommuner har bra koll på sina egna elever men lämnar den privata sfären, alltså friskolorna, utanför. Vissa är jättebra på att samverka medan andra inte alls gör det. Så kan vi inte ha det.
Vill ta del av personuppgifter
För att kunna göra detta behöver centret få mandat att ta del av känsliga personuppgifter.
– För att kunna hitta potentiella risker är det viktigt att få en bild över individens förhållanden som finns hos andra aktörer än den egna.
Jonas Trolle förslår även att CVE tillsammans med Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten ska ta fram ett metodstöd för hur skolans personal kan upptäcka elever som utgör en potentiell risk.
Utredningens slutbetänkande lämnas senast februari 2024.