Academedia trotsar inflationen

Trots inflation och ökade kostnader går skolkoncernen Academedia starkare än väntat. Bland annat till följd av den årliga skolpengsuppräkningen samt ökade statsbidrag.

Fjolårets resultat i tredje kvartalet i Academedias brutna räkenskapsår landade på 200 miljoner kronor före skatt. I år ser det ännu bättre ut för skolkoncernens som redovisar en vinst på 217 miljoner kronor.

Nettoomsättningen har under samma period stigit med 10 procent till 4,2 miljarder. Att Academedia kunde möta inflationens ökade priser var möjligt bland annat genom den årliga justeringen av skolpengen. För grundskolan har även ökade statsbidrag spelat in, skriver koncernen i sin delårsrapport.

Stabil ekonomi

”Verksamhetsårets tredje kvartal är det första kvartalet som i sin helhet har påverkats av de nya ekonomiska förutsättningarna med kraftigt ökad inflation. Tack vare Academedias goda förberedelser och satsningar på kvalitet och attraktivitet visar verksamheten fortsatt stabil utveckling både avseende tillväxt och ekonomi”, skriver vd Marcus Strömberg i en kommentar, rapporterar DN/TT.

Det senaste kvartalet har antalet barn och elever i koncernens förskolor, grundskolor och gymnasieskolor ökat med strax över 6 procent. I dag går 99 076 barn i en Academedia-skola.

Forrige artikel Skolaktörer kräver digitaliseringsplan: ”Edtechbolagen styr” Skolaktörer kräver digitaliseringsplan: ”Edtechbolagen styr” Næste artikel Subventionsrace när industrireform går till förhandling – men Volvo vill se annat fokus Subventionsrace när industrireform går till förhandling – men Volvo vill se annat fokus