Ny Pisa-analys kopplar låga resultat till bristande studiero

Skolverket pekar i en ny analys ut samband mellan dålig studiero och låga kunskapsresultat i Pisa-undersökningen 2022. ”Nedslående att se att vi ligger så här dåligt till”, säger skolminister Lotta Edholm (L). 

Elever som upplever en bristande studiero på matematiklektionerna har lägre resultat i matematik i Pisa-undersökningen 2022 jämfört med de elever som upplever att de har studiero.  

Det kommer Skolverket fram till i en ny analys av den elevenkät som genomfördes i samband med Pisa-undersökningen 2022. 

Tryggheten påverkar resultaten

Eleverna har också fått svara på hur de upplever tryggheten i skolan. Även där ser Skolverket att elever som uppger att det finns bristande säkerhet på skolan presterar sämre i Pisa-undersökningen.  

Pernilla Jonsson är enhetschef på Skolverket. Enligt henne är det eleverna med sämst förutsättningar som drabbas mest.

– Vi ser en adderad effekt. Socioekonomisk bakgrund slår igenom mest. När vi tittar på säkerhetsrisker, ser vi att pojkar upplever det mer och också är de vars prestationer påverkas mest, säger hon till Altinget. 

Här framhåller Skolverket att det är viktigt att vidta beprövade åtgärder för att stärka studiero och trygghet.

– Det kan exempelvis handla om att stärka arbetet för en strukturerad och varierad undervisning, motverka kränkningar och främja tillitsfulla relationer på skolan.

Edholm: ”Nedslående”

”Även om vi visste att det fanns stora utmaningar med trygghet och studiero i de svenska skolorna så är det nedslående att se att vi ligger så här dåligt till”, skriver skolminister Lotta Edholm (L) till Altinget.

Hon menar också att regeringen nu tar krafttag för att vända utvecklingen.

”Alla elever ska känna sig trygga i skolan och få möjlighet att fokusera på att lära sig saker på lektionerna.”

Sämst i Norden

Studieron i svenska klassrum är också sämst i Norden enligt enkäten. Mer än var tredje elev i Sverige uppger att det på varje eller de flesta lektioner finns problem med buller och stök, och att eleverna inte börjar arbeta förrän en lång stund efter att lektionen har börjat.

– För en likvärdig skola är det viktigt att jobba med trygghet och studiero för det påverkar elevernas prestation, säger Pernilla Jonsson. 

– Samtidigt så är det ju också problem utanför skolan i samhället, en bredare samhällsutveckling, som faktiskt skolan inte bara själv står med utan det behövs i gemensamma insatser med andra delar av samhället. 

Forrige artikel Här är propositionerna som kommer i höst Här är propositionerna som kommer i höst Næste artikel Makt och kön slopas som ämne Makt och kön slopas som ämne