Efter slopad digitaliseringsstrategi – Skolverket får nytt uppdrag

Regeringen går inte vidare med Skolverkets digitaliseringsstrategi. I stället ska myndigheten ta fram rekommendationer om lärverktyg, med syfte att ge elever mer lästid och mindre skärmtid.

Regeringen vill att Skolverket tar fram rekommendationer om val och användning av lärverktyg i undervisningen. Tanken är att det ska fungera som ett stöd för lärare och ska införas i stället för en digitaliseringsstrategi.

– Det här blir närmare undervisningsnivån än vad syftet var med digitaliseringsstrategin, säger Tommy Lagergren, avdelningschef på Skolverket, till Altinget och fortsätter: 

– Det är inte så oväntat att vi får ett nytt uppdrag. Regeringen har signalerat att man vill ha något annat än en digitaliseringsstrategi som ju den tidigare regeringen gav Skolverket i uppdrag att ta fram. 

Regeringen vill se ett större fokus på fysiska böcker i de yngre åldrarna och en selektiv användning av digitala lärverktyg, något som också avspeglas i det nya uppdraget. 

– Nu ser vi till att lärare får en tydlig vägledning vid val och användning av lärverktyg i undervisningen. Ett stöd som utgår från vad vetenskapen visar. Sedan är det givetvis upp till professionen att avgöra vid varje givet tillfälle. Så ser vi till att vi går från skärmtid till lästid, säger skolminister Lotta Edholm (L) i ett pressmeddelande. 

{{toplink}}

Strategin kan komma till nytta

Enligt Tommy Lagergren kommer myndigheten fortfarande kunna ta avstamp i arbetet som gjorts med digitaliseringsstrategin. 

– Det nya uppdraget handlar ju om de didaktiska överväganden som lärare gör när de väljer lärarverktyg, både vad gäller analoga och digitala. Men vi kommer att ha nytta av den kunskap som vi har tagit fram tidigare i arbetet med en digitaliseringsstrategi.

Han pekar bland annat på forskningsöversikten som myndigheten tagit fram och arbetet med att förbereda en handlingsplan för genomförandet av digitaliseringsstrategin.

– I vårt förslag till strategi så har vi ju betonat att det är viktigt att man utgår från elevernas ålder och mognad vid planering av undervisning och att man gör genomtänkta val av lärverktyg.

{{toplink}}

Tommy Lagergren betonar även vikten av en varierad undervisning.

– Du som lärare behöver ha en tydlig plan för vad du vill med din undervisning vid val av lärverktyg. Och sen fundera på hur jobbar jag då på bästa sätt med vilka metoder och vilka verktyg för att det ska bli så?

– När man väljer verktyg så behöver ju det passa med det man vill göra. Du jobbar ju på ett sätt med yngre elever och på ett annat sätt med äldre elever.

Forrige artikel Kompetensförsörjningen dominerar dagordningen Kompetensförsörjningen dominerar dagordningen Næste artikel Intern S-grupp kritiserar valbudskap Intern S-grupp kritiserar valbudskap
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.