Skolsystemet sårbart för utländsk påverkan – ”Öppnar för oseriösa aktörer”

I en ny rapport pekar Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) ut flera sårbarheter för utländsk påverkan i det svenska skolsystemet. ”Vi måste erkänna att dagens system öppnar upp möjligheter för antagonistiska aktörer”, menar skolministern.

Det är inte osannolikt att utländska aktörer skulle kunna investera i svenska skolor med syfte att påverka det demokratiska samhället, konstaterar Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) i sin rapport om utländskt ägande i skolväsendet.

Det finns i dag inget som hindrar att skolor ägs eller köps upp av aktörer som företräder främmande makt. Sedan 2019 genomför Skolinspektionen lämplighetsprövningar av ägare och ledningar av skolor, men det är svårt att få reda på vilka personer som står bakom verksamheten när det gäller utlandsägda bolag.{{toplink}}

Risker med utländskt ägande

I rapporten som publicerades på torsdagen belyser FOI flera risker med utländskt ägande i skolväsendet.

En utländsk aktör kan utnyttja sårbarheter i det svenska skolsystemet för egna intressen, som geopolitiska, ideologiska eller kriminella, skriver institutet som också pekar på det stora antalet privata aktörer i svensk offentlig sektor.  

Men man understryker också att det i sig inte är det det utländska ägandet av friskolor som hänger ihop med säkerhetsrisken, ”utan att säkerhetsrisken beror på konstruktionen av det svenska friskolesystemet”. Här pekar institutet på skollagens utformning som gör det möjligt för aktörer att påverka svenska elever.

Det finns enligt FOI i dag möjligheter för en utländsk aktör att etablera sig på den svenska skolmarknaden utan att tydligt strida mot skollagen, vars utformning ger utrymme för tolkning. Om en aktör agerar i enlighet med svensk lag kan denne undgå upptäckt och undvika ingripanden från Skolinspektionen, Säkerhetspolisen eller andra myndigheter.

Altingets gratis nyhetsbrev

Man pekar också på att Skolinspektionen har svårt att upptäcka och motverka dessa aktörer. Kompetensen finns i stället hos andra myndigheter, anser institutet. 

Vidare menar FOI att demokratibegreppet i skollagen är vagt och öppet för tolkning, vilket försvårar Skolinspektionens möjligheter att ingripa mot aktörer som agerar i en gråzon. Det är dessutom Skolinspektionen som har bevisbördan för att en kränkning av skolans demokratiuppdrag ägt rum.

Regeringen lägger om politiken

”Vi måste erkänna att dagens system öppnar upp möjligheter för oseriösa och antagonistiska aktörer, och för aktörer som drivs av en egen agenda som kan stå i strid med skolans demokratiuppdrag”, skriver skolminister Lotta Edholms (L) i en kommentar till Altinget efter att ha tagit del av rapporten. 

Hon pekar på att regeringen vill lägga om politiken vad gäller kraven på ägare och huvudmän för fristående skolor och skärpa ägar- och ledningsprövningen. 

”Det ska inte finnas något utrymme för oseriösa och olämpliga aktörer.” 

Forrige artikel Riktade statsbidrag kan bli dyrt för kommuner och regioner Riktade statsbidrag kan bli dyrt för kommuner och regioner Næste artikel Oppositionens budgetoffensiv: ”Svenska staten är rik” Oppositionens budgetoffensiv: ”Svenska staten är rik”
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.