Fyra av fem Waldorfskolor brister: ”Kan finnas skäl” att se över lagen

Eleverna får inte den undervisning de har rätt till på över hälften av landets Waldorfskolor. I flera fall prioriteras Waldorfpedagogiken över skollagen och den nationella läroplanen. Enligt en rapport från Skolinspektionen kan det finnas skäl till att se över lagstiftningen.

Skolinspektionen har gjort en tillsyn över 35 av landets 38 Waldorfskolor. I 27 av skolorna finner myndigheten brister.  

På över hälften av skolorna har inspektionen hittat brister kopplat till undervisningen. Det handlar om att eleverna inte får tillräcklig undervisning i varje ämne och att undervisningen inte sker i enlighet med läroplanen och kursplanerna för respektive ämne.

– Man brister i förhållande till både läroplan och kursplan och det gäller framför allt det här med digitala verktyg. Att eleverna inte får kunskaper att utveckla och använda digitala verktyg, säger Anna Bergqvist, enhetschef på Skolinspektionen, till Altinget.  

Ingen idrott och hälsa

För vissa av skolorna handlar det om att man inte har ordning i sitt schema. Skolan är skyldig att göra en timplan där det framgår att huvudmannen får in all undervisning som eleverna har rätt till. Enligt Anna Bergqvist handlar bristerna på den här punkten allt ifrån att det inte framgår från schemat vilket ämne som undervisas, till grövre brister.  

– Waldorfskolorna har möjlighet att ha ett eget ämne som heter eurytmi. Vi ser på en handfull av skolorna att mani stället för undervisning ämnet idrott och hälsa i viss utsträckning har undervisning i eurytmi.  

– De här eleverna får inte tillräckligt med undervisning i idrott och hälsa.  

Waldorfpedagogiken går före skollagen

En annan brist myndigheten ser i många av skolorna handlar om att utreda, kartlägga och bedöma behov av tidiga stödinsatser och Läsa, räkna, skriva-garantin. 

– Nära Hälften av skolorna brister i det arbetet. Det är väldigt allvarligt eftersom det handlar att fånga upp eleverna som är i behov av stöd. Om man inte kartlägger och bedömer och ger eleverna det stödet så riskerar de att halka efter.  

Även detta är en brist som kan kopplas till Waldorfpedagogiken.  

– En del beskrev att man inte använder det här kartläggningsmaterialet som Skolverket har tagit fram som skolor ska använda.

– Vi misstänker att Waldorfpedagogiken får ta överhand ibland. Vi vet att det finns tankar om att barns utveckling sker i sjuårsperioder och det här kan vara ett tecken på att man inte ska störa deras naturliga utveckling.  

Anna Bergqvist pekar på att en del lärare uttrycker sig i termer om att man inte vill stressa på utvecklingen, utan att den kommer naturligt. 

– Vi har en lagstiftning som säger att barnen har de här rättigheterna att få stöd.  

Kan finnas skäl att se över lagen

Tillsynen på skolorna fortsätter tills det att Skolinspektionen bedömer att man har avhjälpt bristerna. Skolorna har tagit del av besluten och ska återkomma med redovisningar.

– Beroende på vad det är för brist och vad vi får in för underlag så bedömer vi på handlingarna eller så åker vi ut på skolorna igen, säger Anna Bergqvist.

Enligt Skolinspektionens rapport kan det ”finnas skäl till att se över de undantag i lagstiftningen som gäller för Waldorfskolor”.

Forrige artikel Liberalerna tar över utbildningsdepartementet – de blir ministrar Liberalerna tar över utbildningsdepartementet – de blir ministrar Næste artikel Nya ministrarna: ”Vi lägger om skolpolitiken i grunden” Nya ministrarna: ”Vi lägger om skolpolitiken i grunden”
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.