Kritiserat förslag ligger kvar i propositionen om professionsprogram

Samtidigt som branschen är nöjd över att det nationella professionsprogrammet kommer ett steg närmare förverkligande, finns det viss kritik som inte hörsammats av regeringen. Sveriges skolledare har hela tiden velat se två program i stället för ett. ”Vi kommer fortsätta driva den här frågan”, säger ordförande Matz Nilsson. 

Nu har regeringen lämnat över propositionen om ett nationellt professionsprogram för förskollärare, lärare och rektorer till riksdagen.  

Professionsprogrammet ska bestå av två delar. En nationell struktur för kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare samt ett nationellt meriteringssystem.

Inget förslag på meriteringssystem

I remissrundan kritiserades förslaget till meriteringssystem som lades fram. I propositionen presenterar man nu ingen lösning på hur meriteringssystemet ska utformas, utan överlåter uppgiften till ett professionsråd som till majoriteten ska bestå av lärare. 

Professionsrådet ska avgöra hur många meriteringssteg som ska finnas och vad som ska krävas för att få sina kompetenser och erfarenheter erkända.  

Hur systemet utformas kommer vara helt avgörande för legitimiteten hos professionsprogrammet, menar Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges lärare.  

– För oss är det väldigt viktigt att det här blir en angelägenhet för alla legitimerade lärare. Därför är det nödvändigt att också erfarenhet är meriterande. Tillsammans såklart med akademiska meriter, säger hon till Altinget.  

Matz Nilsson, ordförande för Sveriges skolledare, instämmer i vikten av utformningen.  

– Om man ska ha ett meriteringssystem för rektorer så måste det också förhålla sig till hela befattningsstrukturen inom ledarskapet i förskola och skola. Det måste regleras i lag och förordning, säger han till Altinget. 

Saknar lösningar för forskarexamen

Sveriges lärare är däremot kritiska till att regeringen inte har skapat starkare förutsättningar för att lärare ska kunna skaffa sig en forskarexamen inom ramen för professionsprogrammet, något som förbundet påpekade i den tidigare regeringens förslag. 

– I dag har vi bara lite över 200 lektorer. Det är anmärkningsvärt när skollagen samtidigt säger att all undervisning ska vila på vetenskaplig grund. Här behövs det krafttag både för att öka resurserna till forskningen och förutsättningar för lärare att skaffa sig en forskarexamen. Meriteringsnivån Särskilt meriterad lärare inom professionsprogrammet förutsätter ju en forskarutbildning, säger Johanna Jaara Åstrand. 

Biträdande rektorer omfattas

Samtidigt lyfter Matz Nilsson flera punkter där han menar att regeringen hörsammat Sveriges skolledares synpunkter. 

– För det första är vi väldigt glada över att biträdande rektorer också omfattas. Det andra som vi har drivit är att man måste bygga upp professionsprogrammet med två delar. En inriktning med akademisk examen, att man ska kunna bygga vidare med akademiska poäng, men att man också ska kunna förkovra sig i kompetensutveckling utan att ta akademiska poäng, säger han och fortsätter: 

– Det är också bra att själva meriteringsnivåerna inte fastställs ännu, utan att man lägger över ansvaret på professionsrådet att diskutera hur en sådan meritering skulle kunna se ut. 

Inget krav på huvudmannen

Han pekar dock på att rektorers kompetensutveckling inte skrivs in som huvudmannens ansvar lika tydligt som för lärare. Här hade Matz Nilsson velat se ett tydligare krav. 

– Den största utmaningen i dag är att huvudmännen inte över huvud taget tar ansvar för rektorernas befattningsutbildning. Man ger ingen tid för detta. Rektorer arbetar många timmars övertid plus att man går en akademisk utbildning för att kunna inneha befattningen rektor.   

Tidigare har ni velat se två professionsprogram – ett för lärare och ett för skolledare, men nu blir det ett program. Hur ser ni på det?   

– Det har vi drivit hela tiden för det handlar om två olika professioner. Nu blev det ett professionsprogram och ett professionsråd, men vi kommer driva i professionsrådet att den utveckling en rektor behöver, den måste bygga på det behov av fördjupad kunskap man har utifrån sin erfarenhet i uppdraget. 

– Vi kommer fortsätta driva den här frågan och ser det här som två olika professionsprogram. 

Beslutskedja: Höjd kunskapsnivå och ökad likvärdighet i svensk skola

9/4
2015
16/5
2016
15/9
2016
9/1
2017
20/4
2017
20/4
2017
8/5
2017
8/6
2017
1/9
2017
27/10
2017
26/2
2018
1/3
2018
12/3
2018
20/3
2018
17/5
2018
23/5
2018
29/6
2018
15/2
2021
23/3
2021
20/5
2021
26/5
2021
29/7
2021
26/8
2021
1/11
2021
11/11
2021
14/1
2022
18/1
2022
20/1
2022
6/7
2022
19/1
2023
31/1
2023
2/2
2023
14/2
2023
26/5
2023
31/5
2023
31/5
2023
21/5
2024
25/10
2024

Forrige artikel Otillräckliga stödåtgärder på universitet och högskolor Otillräckliga stödåtgärder på universitet och högskolor Næste artikel Nya C-ledaren vill göra om skolpengen Nya C-ledaren vill göra om skolpengen
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.