Lyssna på oss med erfarenhet, Edholm

Att Lotta Edholm i svepande ordalag dömer ut i princip all kompetensutveckling som i dag erbjuds skolor och förskolor och kalla det ”inspirationsföreläsningar av peppiga konsulter” är häpnadsväckande, skriver Tobias Ludvigsson och Åsa Larsson, Gothia Kompetens.

Af Tobias Ludvigsson och Åsa Larsson, Gothia Kompetens
Chefredaktör Grundskoletidningen och affärsområdeschef skola Gothia Kompetens respektive processägare skolutvecklingsinsatser skola Gothia Kompetens

Sveriges skolminister Lotta Edholm skrev i en debattartikel i GP den 9 april 2023, tillsammans med Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare, att den kompetensutveckling som Sveriges lärare, förskollärare och rektorer tar del av ska vara ”insatser av hög kvalitet som faktiskt möter professionens behov”. Så långt är det lätt att hålla med. Självklart ska en fortbildning värd namnet vara både bra och vara ett svar på de utmaningar som läraren eller förskolläraren identifierat hos sig själv eller i elev-/barngruppen.

Men att i svepande ordalag döma ut i princip all kompetensutveckling som i dag erbjuds skolor och förskolor och kalla det ”inspirationsföreläsningar av peppiga konsulter” är häpnadsväckande. Räknar skolministern och de fackliga företrädarna in Skolverkets olika lyft i denna genre, kan man undra. Eller all den fortbildning som genomförs av landets ämnesföreningar, för att ta ett par exempel.

Vilket innehåll ska det fyllas med?

Skolministerns lösning på problemet – ett professionsprogram innehållandes en nationell struktur för kompetensutveckling – är vi kritiska till, helt enkelt för att högkvalitativ kompetensutveckling för skolans professioner redan finns. En rad aktörer erbjuder redan i dag god fortbildning inom de områden som Lotta Edholm menar att dagens lärare saknar fortbildning inom: olika ämnesområden, didaktik och metodik.

Det låter måhända bra att ”staten nu tar ett samlat grepp” och skapar en ”nationell struktur för kompetensutveckling” som ska ges ”status, funktion och legitimitet” men inte någonstans står att läsa om det viktigaste av allt – innehållet. Vilket innehåll ska strukturen fyllas med? Vem ska tillhandahålla innehållet?

Vi tar gärna ett möte

För oss som arbetat med kompetensutveckling för skolprofessionerna under många år är svaret enkelt. Det ministern efterfrågar finns redan inom räckhåll. Vi pratar om aktörer med mångårig erfarenhet av att fortbilda lärare och skolledare. Aktörer vars utbildningar utgår ifrån teorier om skolutveckling och är framtagna av ämnesexperter som både är förankrade i forskning och har gedigen, beprövad erfarenhet av att undervisa.

Det kanske vore på sin plats att lyssna på dem som har erfarenhet av fortbildning innan man tar några förhastade beslut. Vi tar gärna ett möte med Lotta Edholm och berättar mer om hur vi arbetar.

Forrige artikel Sveriges lärare: Utan statligt ansvar för skolan kan den aldrig bli likvärdig Sveriges lärare: Utan statligt ansvar för skolan kan den aldrig bli likvärdig Næste artikel Inför inte ännu krångligare regler för Sveriges småskaliga förskolor Inför inte ännu krångligare regler för Sveriges småskaliga förskolor
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.