Skolinspektionen om glädjebetyg: Huvudmännen borde ha agerat

Hälften av huvudmännen i en ny granskning av Skolinspektionen gör inte tillräckligt för att komma tillrätta med glädjebetyg. ”De bör ha uppmärksammat problemen och de bör ha agerat” säger utredare Elina Ekberg till Altinget. 

I en ny granskning undersöker Skolinspektionen skillnaderna mellan grundskoleelevers betyg och deras resultat på nationella proven. Myndigheten har granskat 30 skolor som under en femårsperiod har haft stora avvikelser, berättar utredare Elina Ekberg. 

– De här huvudmännen bör ha uppmärksammat problemen och de bör ha agerat, säger hon till Altinget. 

Drygt hälften av de granskade huvudmännen har fått tillrättavisningar av Skolinspektionen inom minst ett utvecklingsområde. 

– Det handlar om vilken analys man gör av betygen för att försöka se tecken på om betygen inte sätts likvärdigt, säger Elina Ekberg. 

Vilka åtgärder föreslår ni att huvudmännen tar?

– Det vi ser att man behöver göra mer av är just att utveckla analysen så att man gräver djupare. Man kanske tittar på fler ämnen eller att man går vidare och försöker förstå om det är något som sticker ut. 

– Om man gör en analys så man vet varför det ser ut som det gör, då ser man också om det är något ämne som sticker ut, så kan man sätta in kompetensutvecklingsinsatser för lärare. Man kan se till att det finns forum för lärare och samverkan kring bedömning och betygssättning så lärare inte sitter själv med det, utan att det finns en diskussion.

Forrige artikel Rektorsprogrammet missar målet – ”Vägarna in i yrket bör ses över” Rektorsprogrammet missar målet – ”Vägarna in i yrket bör ses över” Næste artikel Pandemin ökade brister inom förskolan – Skolverket oroliga för språkkunskaper Pandemin ökade brister inom förskolan – Skolverket oroliga för språkkunskaper