Skolinspektionen stänger kritiserad skola

Skolinspektionen har beslutat att återkalla tillståndet för den omskrivna Studemaskolan i Stockholm. Skolans pedagogik har kopplingar till scientologin och bedöms av tillsynsmyndigheten sakna vetenskaplig grund. Nästan 200 elever påverkas av beslutet.

Studemaskolan i Bandhagen har uppmärksammats i media flera gånger de senaste åren. Under förra hösten skrev två liberala debattörer i en debattartikel på Altinget att skolans sätt att utbilda barn ”bör vara oförenligt med skollagen”. ”Hur många gånger ska vi förfäras över scientologiskolan innan Skolinspektionen agerar?”, undrade de.

Nu har Skolinspektionen agerat.

Under förmiddagen i dag, onsdag, meddelade Skolinspektionen att man har fattat beslut om att dra in Föreningen aktiva studiers (FAS) tillstånd att bedriva skolverksamhet. Samtliga tillstånd dras in och det är sammanlagt ungefär 190 elever i förskoleklass, grundskola och fritidshem som påverkas av beslutet.

{{toplink}}

Kritiserad pedagogik

Studemaskolan startade i augusti 1991 och bygger på Ron Hubbard, författare och grundare av Scientologikyrkan. Enligt huvudmannen FAS är pedagogiken icke-religiös, men samtliga Hubbards skrifter ägs av Scientologikyrkan och licenseras av samfundet. Pedagogiken berör bland annat fysiologiska effekter, exempelvis att trötthet eller yrsel kan bero på att man har missförstått ett ord i en text. Stor vikt läggs vid studieteknik och övningarna implementeras i Studemaskolans svenskundervisning.

Skolinspektionens granskning av skolan inleddes med en tematisk tillsyn som genomfördes på skolor med konfessionell inriktning under våren 2022. Skolinspektionen valde att inleda en riktad tillsyn bestående av intervjuer och lektionsobservationer.

Skollagen kräver att pedagogiken i svenska skolor ska vila på vetenskaplig grund. I det här fallet hänvisar huvudmannen till forskning som stöder pedagogiken, forskning som är utgiven av Applied Scholastics, samma organisation som står bakom pedagogiken. Skolinspektionen anser att det är viktigt att förstå vad man läser, men att teorierna kring missförståndens fysiologiska yttringar saknar vetenskaplig grund.

Utöver avsaknaden av vetenskaplig grund kritiseras även att vissa lärare varken är utbildade eller anställda vid skolan trots att de undervisar. En lärare är visstidsanställd men saknar lärarlegitimation. Rektorn är osäker på om läraren i fråga har gymnasieexamen. Skolinspektionen framför dessutom kritik mot att betygssättning sker med hjälp av kvantifierade matriser, vilket inte är förenligt med skollagens reglering av betygssättning.

Hamnar på hemkommunernas bord

Att återkalla ett tillstånd är en ingripande åtgärd, men Skolinspektionen bedömer att åtgärden är proportionerlig. I beslutet beskrivs bristerna vara allvarliga, bland annat eftersom undervisningen ”förmedlar icke-vetenskapliga påståenden”, att eleverna ”utsätts för påverkan till fördel för en viss åskådning” och att ”utrymme tas av undervisningstid”.

Elevernas hemkommuner har nu skyldighet erbjuda dem plats i en kommunal skola, men föräldrarna kan även välja en fristående skola. Beslutet gäller från och med den 15 augusti och FAS har rätt att överklaga beslutet.

Forrige artikel Kommissionär försvarar stödreformer: Förhindrar subventionsrace i Europa Kommissionär försvarar stödreformer: Förhindrar subventionsrace i Europa Næste artikel Leder inrättandet av ny myndighet – lämnar före öppning Leder inrättandet av ny myndighet – lämnar före öppning
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.